Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Social arv og matematik?

08. december 2013 af chridsdk (Slettet) - Niveau: B-niveau

God formiddag

Min kærste fik i fredags sin opgaveformulering til sit område; social arv.

Hun skriver i fagene matematik og samfundsfag, som hun har på hhv. B- og A-niveau.

I opgaveformuleringen står der følgende til den matematiske del:

"Der skal indgå en matematisk analyse af det talmateriale, du anvender i denne opgave. Der ønskes herunder en prøsentation af den matematik, du anvender, samt dens forudsætninger og begrænsninger"

Hvordan tolker i ovenstående? Vi er selv lidt i tvivl om sætningen "Der skal indgå en matematisk analyse af det talmateriale". Hvad menes der helt præcist?

Ydermere så kunne vi godt tænke os at høre, hvad i umiddelbart ville gøre i sådan en opgave? Hvilke statistikker ville i gøre brug af, og hvad ville i gøre ved dem?

God søndag og på forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2013 af SBJ1 (Slettet)

Jeg ville kigger her: http://www.undervisningseffekt.dk/

Det er den liberale tænketank CEPOS hjemmeside. Hvis man går ind og læser punktet "Hvad er undervisningseffekt" - så er mødet mellem social arv og matematik forklaret. Det der selvfølgelig afslutningsvis bør reflekteres over er hvorvidt vi selv abonnerer på den kausalitet og linearitet der ligger bag tallene - selv om de efter alle matematiske og statiske regler er valide og raliable på et acceptabelt signifikantsniveau...

M.v.h.

Søren


Skriv et svar til: Social arv og matematik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.