Biologi

AT2 - Biologi og Dansk

11. februar 2013 af hjælplillemig (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa. Vi er en gruppe her i gymnasiet som lige nu har et AT forløb hvor vores to hoedfag er dansk og biologi. 
Vi skulle analysere to tekster der havde med forskeren - Milena Penkowa at gøre. 

Vi har nogle problemstillinger:• Hvad har Milena Penkowa gjort?

• Hvordan formidler de 2 artikler Penkowa-sagen, og hvordan påvirker det læserene?
• Kendetegner Milena Penkowa’s forskning god videnskab?
• Hvorfor og hvordan bruger man rotter som modeldyr?

Men her er vores spørgsmål: Vi mangler en problemformulering - altså et overordede spørgsmål der dækker disse problemstillinger og hvor der både indgår noget dansk samt biolgifagligt. 

Hjælp os!! Tak :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. februar 2013 af exutu (Slettet)

Man kan sige at I har valgt en lidt kunstig sammensætning af 2 fag. I har valgt at fokusere på noget biologisk, altså selve det at lave forsøg med modeldyr, som rotter og så noget mere "samtidsvidenskabligt" (ved ikke om det er det rigtige ord) som en videnskablig uredelighedssag. Det er svært at beskrive med ét spørgsmål.

Helt overordnet kunne man selvfølgelig skrive: Hvordan funger videnskablig uredelighed og rotter som modeldyr? Men jeg ville nok dele det mere op, som i retningen af:

Hvad er videnskablig uredelighed, med fokus på Milena Penkowa?

Hvad kendetegner god, dårlig og uredelig forskning?

Hvordan kan man bruge modeldyr, til at undersøge biologiske problemstillinger, med fokus på rotter?


Svar #2
11. februar 2013 af hjælplillemig (Slettet)

Tusind tak for hjælpen! 
Det var virkelig brugbart! 

 


Skriv et svar til: AT2 - Biologi og Dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.