Dansk

Yahya Hassan - Analyse

10. december 2013 af fidomus (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder og skal til at skrive min SRP, hvor jeg blandt andet skal analysere Yahya Hassans digtsamling. Jeg synes virkelig det er svært at komme i gang med at analysere hans lidt spøjse digte. 

Hvis der er nogen som har analyseret nogle af hans digte eller måske har nogle gode noter, ville jeg virkelig være taknemmelig, hvis de ville dele dem med mig. 

På forhånd tak :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2013 af Julieat (Slettet)

Brug evt. en digtanalyse model. Det er lidt lettere når man endelig er kommet i gang.

Ellers brugte jeg denne side: http://www.nielslyngsoe.dk/?p=865 som inspiration.

Hvis du har lyst kan vi udveksle noter bagefter :)

Julie


Svar #2
10. december 2013 af fidomus (Slettet)

Tak for svaret :) 
Det var en god ide at bruge en digtanalyse model til at komme i gang. 

Er du også i gang med at skrive din SRP og skal du skrive om Yahya Hassan?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2013 af Julieat (Slettet)

Ja, jeg er også i gang med SRP - ved ikke helt, hvad jeg skal synes om det hehe.

Jeg skriver om integration med fokus på identitetsdannelse - dermed en analyse og fortolkning af Yahya Hassans digtsamling med særlig vægt på identitetsproblematikken :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. december 2013 af sophaldridge (Slettet)

Hej I to. Må jeg ikke være med på den der? Jeg skriver om kultursammenstød i DK og UK i, meget oplagt, dansk og engelsk. Jeg skal analysere og fortolke nogle af hans digte samt lave en tematisk sammenligning mellem digtsamlingen og filmen "alle gode ægteskaber starter med gråd." Desuden skal jeg diskutere, om hensigtet med digtsamlingen var at starte sådan en debat, som der er blevet startet.

... og jeg har også ret svært ved at analysere de her digte, så vil rigtig gerne også være med i at udveksle noter, hvis det er. I øvrigt er jeg så heldig at kende en, der kender ham ret godt, så jeg kan få et helt konkret svar på nogle ting. Jeg ringer og tager en snak med min kilde i starten af næste uge, så hvis I har noget, I godt kunne tænke jer at vide, som ikke lige åbenlyst står på nettet, så kan jeg godt stille et par spørgsmål for jer også. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2013 af Sarahela (Slettet)

Hej i tre :) ..

Vi er ret meget i samme båd. Jeg sidder også og skriver SRP ..
Jeg skal analysere og fortolke udvalgte digte af yahya hassan blandt andet med fokus på identitet og integration. Dernæst skal jeg så inddrage kvalitativ empiri (artikel) i analysen ..

Jeg har læst hans digtsamling, og jeg synes også det er svært at skulle lave en flere sider lang analyse af et eller flere af hans digte.

Vi kan evt ansøge hinanden på facebook (Sarah larsen), og oprette en gruppechat hvor vi kan udveksle tanker ...

 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. december 2013 af TrueStuff (Slettet)

Hej, jeg skriver også om Yahya Hassan i min SRP, så vil I ikke være søde og sende jeres noter til mig i en besked, tak! Jeg ville virkelig værdsætte det meget, for jeg er helt forvirret med hvordan jeg skal analysere dem! Jeg kan også godt sende mine noter om ham til jer, hvis I også vil have det. 

Hilsen Sandra


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2013 af Sinesørensen (Slettet)

Sidder i samme båd! Skal vi finde ud af noget? 


Brugbart svar (3)

Svar #8
15. december 2013 af Julieat (Slettet)

Wauw okay - der var kommet flere svar, end hvad jeg lige havde regnet med.

Jeg er med på at udveksle noter med folk, som har lyst. Nu er mine jo skrevet i hånden, men jeg kan altid sende min analyserende del.

I kan altid ansøge mig på facebook, hvor vi kan udveksle noter - jeg sender jer et link.

Held og lykke ellers!

Julie


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. januar 2014 af Samia95 (Slettet)

Hej Julie.

Jeg skal også til at skrive en opgave om Yahya Hassan i SSO, og skal til at analysere hans digt. Synes den er vildt svært og analysere og kan slet ikke komme igang! :( Det ville være en SÅ stor hjælp, hvis du/i kunne sende noter til den analyserende del!! Min facebook er; Samia El Sayed

Håber du/i vil hjælpe. Vil ihvertfald gør en tjeneste for jer også :D


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. januar 2014 af BlueKarisma

Skal igang med nøjagtig det samme, SSO om Yahya Hassan.
Måske det ville være oplagt hvis vi lavede en gruppe inde på Facebook, hvor vi kunne udveksle?
Jeg skal igang d. 31 januar, hvor jeg her får problemformuleringen, men er pt. allerede igang med at skrive brugbart materiale til opgaven. Skal desuden perspektivere til Det moderne gennembrud.

Diana L.

 


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. januar 2014 af saraelsborg (Slettet)

Hej alle jer 

Jeg skal også skrive SSO om en lille måned i Dansk og Religion med henblik på Islam med henblik på familieforholdende i den islamistiske familie, samt analyse af Yahya Hassan's digte. 

Vil meget gerne være med i deling af noter, og analyser omkring hans digte, hvis dette er muligt??

Mvh Sara 


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. februar 2014 af fitteB (Slettet)

Der skulle vel aldrig være en venlig sjæl, som kunne tænke sig at sende mig sin SRP/ SSO opgave omhandlende integration og/eller Yahya Hassan. Jeg skal aflever fredag, og jeg sidder fast, jeg kan slet ikke komme videre.


Brugbart svar (2)

Svar #13
18. februar 2014 af lllu (Slettet)

I kunne vel ikke dele jeres analyse? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #14
04. marts 2014 af MaleneSteen (Slettet)

Hejsa allesammen. 

Jeg vil meget gerne have fat i noget analyse og evt en opgave? 

FitteB, har du fundet frem til noget mht integration og Yahya Hassan?

Hvis folk er så venlige at hjælpe, så må I meget gerne sende det over mail: [email protected]

Sender gerne tilbage.

Hilsen Malene Steen


Brugbart svar (0)

Svar #15
19. juni 2014 af mari697w (Slettet)

Hej allesammen! 

Jeg er midt i min dansk mundtlig (niende klasse) FSA prøve - og det er selvfølgelig langt nemmere end det stof i er oppe i, men da jeg trak Yahya Hassan - ville jeg gerne se hvordan andre har analyseret digtet: Barndom! 

I er virkelig en stor hjælp - hvis I vil hjælpe mig! Tak på forhånd :)

- Marie


Brugbart svar (0)

Svar #16
19. juni 2014 af fitteB (Slettet)

Kan du måske smide digtet op herinde? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #17
20. juni 2014 af mari697w (Slettet)

Fandt det lige herinde :) :)


BARNDOM

FEM BØRN pÅ RÆKKE OG EN FAR MED EN KØLLE FLERGRÆDERI OG EN pØL AF pIS
vI STIKKER SKIFTEvIS EN HÅND FREM
FOR FORuDSIGELIGHEDENS SKYLD
DEN DER LYD NÅR SLAGENE RAMMER
SØSTER DER HOppER SÅ HuRTIGT
FRA DEN ENE FOD TIL DEN ANDEN
pISSET ER ET vANDFALD NED AD HENDES BEN
FØRST DEN ENE HÅND FREM SÅ DEN ANDEN
GÅR DER FOR LANG TID RAMMER SLAGENE vILKÅRLIGT ET SLAG ET SKRIG ET TAL 30 ELLER 40 TIL TIDER 50
OG ET SIDSTE SLAG I RØvEN pÅ vEJ uD AD DØREN
HAN TAGER BROR I SKuLDRENE RETTER HAM Op FORTSÆTTER MED AT SLÅ OG TÆLLE
JEG KIGGER NED OG vENTER pÅ DET BLIvER MIN TuR MOR SMADRER TALLERKENER I OpGANGEN
SAMTIDIG MED AT AL JAZEERA Tv-TRANSMITTERER HYpERAKTIvE BuLLDOZERE OG FORTØRNEDE KROpSDELE GAZASTRIBEN I SOLSKIN
FLAG BLIvER BRÆNDT
HvIS EN ZIONIST IKKE ANERKENDER vORES EKSISTENS HvIS vI OvERHOvEDET EKSISTERER
NÅR vI HIKSTER ANGSTEN OG SMERTEN
NÅR vI SNAppER EFTER vEJRET ELLER MENINGEN
I SKOLEN MÅ vI IKKE TALE ARABISK
DERHJEMME MÅ vI IKKE TALE DANSK
ET SLAG ET SKRIG ET TAL

Svar #18
20. juni 2014 af fidomus (Slettet)

Hej, det var mig som i første omgang spurgte om hjælp til Yahya Hassan for noget tid siden. Nu har jeg skrevet min SRP, og jeg vil gerne lægge det ud, som jeg har analyseret af "Barndom". Det er selvfølgelig på egen regning, hvis læreren siger at det ikke er den rigtige tolkning, men det kan vel give lidt inspiration :)

3.1 Analyse af ”Barndom”           

Digtsamlingen er bygget kronologisk op. Det første digt ”BARNDOM” handler om hovedpersonen som barn, hvorefter man følger ham og hører om alle de ting, som han har oplevet frem til i dag. I digtene beskriver han livet i familien og i ghettoen som kriminel og anbragt på institutioner, hvor han møder velfærdsstaten og den danske kultur. Igennem digtene fornemmer man hans mere følsomme side, selvom han udadtil fremstår hård, voldelig og utilpasset. I det sidste digt ”Langdigt”, hører man at Yahya Hassan skriver om sig selv, i en form for metadigtning, hvor han føler, at han på trods af sin succes, ikke er undsluppet sin sociale arv. Digtene hænger sammen og skildrer hans historie, hans opvækst og det der gjorde at han kom i gang med at skrive. Til digtsamlingen hører dog også nogle mere poetiske og ikke så handlingsnære digte.

Digtet ”BARNDOM” starter i medias res. ”FEM BØRN PÅ EN RÆKKE OG FAR MED EN KØLLE/ FLERGRÆDERI OG EN PØL AF PIS” (s. 5 l. 1-2). Man ser digtet fra 1. persons perspektiv. Sproget er konkret og ligefremt. Man kan næsten beskrive digtet, som prosaisk i det, at det til en hvis grad, er skrevet i en hverdagsagtig og nøgtern tone. Dog rummer digtet meget mere end blot et beskrevet handlingsforløb, og er meget poetisk. Der er få beskrivende eller følelsesladede adjektiver og det kan få scenen til at fremstå følelsesforladt og nøgternt. Alligevel står det helt klart, hvor angste børnene er og hvor meget frygt der er i det øjeblik, hvor faren nærmest mekanisk og velovervejet lader slagene hagle ned over børnene. ”SØSTER DER HOPPER SÅ HURTIGT/FRA DEN ENE FOD TIL DEN ANDEN/PISSET ER ET VANDFALD NED AD HENDES BEN” (S.5 l. 6-8). Med få ord skaber Yahya Hassan et billede, hvor man ikke behøver at få fortalt, hvordan søsteren har det. Volden virker stærkere og mere destruktiv uden at følelserne er beskrevet for de enkelte medvirkende i digtet.  

Ved l. 17 bevæger handlingen i digtet sig væk fra scenen, hvor faren slår børnene. Fjernsynet er tændt på den arabiske nyheds kanal Al Jazeera, og linjen s. 5 l. 19 ”GAZASTRIBEN I SOLSKIN”, viser sammen med linjen ”HVIS EN ZIONIST IKKE ANDERKENDER VORES EKSISTENS” (s. 6 l. 2)”, tilknytningen til hjemlandet Palæstina. Zionisterne er jøderne fra Israel, som ikke anerkender at palæstinenserne skulle have ret til deres land og referencen til Gazastriben og den manglende anerkendelse giver oplysninger om, at forældrene og måske børnene kommer fra det konfliktfyldte Palæstina, hvor der kæmpes om retten til at kunne kalde sig et land. Det giver et billede af faren, som i stedet for at se TV fra det land han bor i, lever i en anden virkelighed, nede i det varme og solbeskinnede og kampprægede Palæstina, som er så langt fra det skydækkede og kolde Danmark, som han befinder sig i. Faren har måske selv har været aktive krigsudøvere og er stadig berørt af krigen, som føres dernede. Denne gamle konflikt, som handler om retten til eksistens og til at blive anerkendt som land, bliver også overført til børnene. ”HVIS VI OVERHOVED EKSISTERER” (S. 6 l. 3). I det han siger ”vi” mener han altså, at de også er Palæstinensere. Det er et spørgsmål om, hvorvidt de i virkeligheden er Palæstinensere, som reelt ikke er et ankerkendt land, og man kan derfor tale om at de heller ikke ”eksisterer”. ”NÅR VI HIKSER ANGSTEN OG SMERTEN/NÅR VI SNAPPER EFTER VEJRET ELLER MENINGEN”(s. 6 l.3-4 ).  Volden som faren udøver mod dem, kan kædes sammen med den baggrund, som de har til Palæstina, og volden er med til få børnene til at, blive pålagt de palæstinensiske værdier og magtkampe. De har en tilknytning til Danmark og de går i skole i Danmark, men med farens vold og baggrunden i Palæstina, får det børnene til at føle sig splittede. I SKOLEN MÅ VI IKKE TALE ARABISK/ DERHJEMME MÅ VI IKKE TALE DANSK”(s. 6 l. 6-7): For børnene giver det splittelse at man ikke må tale dansk derhjemme og man ikke må tale arabisk i skolen. Man er et sted midt i mellem og det får børnene til at stå en umulig situation. Hvem er man så? Konflikten mellem de to kulturer på hver sin side af individet, er grobund for en identitetskrise, som viser sig at være et gennemgående tema i resten af digtsamlingen. Børnenes forældre fremstår herved uden kontakt til den verden, som børnene i kraft af deres skole og livet uden for hjemmet lever. Forældre opfylder ikke deres forældreopgave og børnene bliver følelsesmæssigt forladte, både i kraft af volden og forældres manglende kontakt med det danske samfund.

Man kan dele digtet op i et semantisk skema. Et semantisk felt kan kaldes for: ”Krig, våben, vold”: Der er ord som ”KØLLE, SLAG, SLÅ, BRÆNDT, SKRIG OG BULLDOZERE, ANGSTEN, SMERTEN”. Man kan også tale om et semantisk felt: ”tal, systematik”: ”RÆKKE, TÆLLE, TAL 30 og SKIFTEVIS” og et sidste for ”kroppen”: ”PIS, HÅND, FOD, BEN, SKULDRENE, KROPSDELE, VEJRET OG HIKSEN”. Det semantiske skema koblet sammen, kan give en overordnet ide om, hvad det er som er digtets tema.

Det fremgår ikke, hvad det er som får faren til at slå sine børn. En hypotese er at han ikke ved det selv. Volden er for faren et middel til at “banke” farens kultur ind i børnene og banke den danske kultur ud af børnene. Volden derhjemme bliver også koblet sammen med volden i Palæstina. De to konflikter, som umiddelbart ikke har noget med hinanden at gøre, bliver alligevel afgørende for børnenes liv i Danmark. Der kan også argumenteres for, at volden der bliver udøvet mod børnene, er et udtryk for farens mulige krigstraumer ved hans deltagelse i konflikten i Mellemøsten.

Det semantiske felt som omhandler tal og systematik har at gøre med orden. Et eksempel på denne systematiske vold ses i l.11 s. 5:”ET SLAG ET SKRIG ET TAL 30 ELLER 40 TIL TIDER 50”. Faren tæller hver gang han slår og børnene bliver stillet op på række og systematiserer det at øve vold mod dem. Det får faren til at virke endnu mere mekanisk, umenneskelig og fuldstændig uden empati. Når han tæller hver gang, han slår børnene, kan det virke som et udtryk for farens afmagt over sin situation i Danmark, og i forhold til krisen i Palæstina. Derfor bliver den systematiske vold et udtryk for noget, han kan kontrollere.

Anaforen bliver gentaget ”ET SLAG ET SKRIG ET TAL” (s. 5 l. 11), som skaber rytme og det giver en fornemmelse af, hvor hurtigt det går. Slag, skrig og tal er alle trykstærke stavelser, som er med til at underbygge, hvor hårde slagene er. Det er ikke kun hårde slag for den ydre fysiske krop, men lige så hårdt for børnenes indre og man føler med dem. Yahya Hassan leger med ordene i sine digte som fx ordet “FLERGRÆDERI”(s. 5 l. 1) som er et selvopfundet ord, der er med til at skabe en rytme i digtet.

”JEG KIGGER NED OG VENTER PÅ DET BLIVER MIN TUR” (s. 5 l. 3) ”VI STIKKER SKIFTEVIS EN HÅND FREM”(s.5 l. 3). I disse to linjer bliver det beskrevet, hvordan børnene er fuldstændig forsvarsløse og magtesløse, når det kommer til deres voldelige far. Den eneste mulighed de har, er at tage i mod farens tæsk. Det at stikke en hånd frem, kan også være et billede på det at tage i mod, farens vrede og hans måde at vise kærlighed til sine børn på.


Brugbart svar (0)

Svar #19
21. juni 2014 af mari697w (Slettet)

Wauw.! Tusind tak.! Kæmpe hjælp og inspiration du lige gav mig der! Tusind tusind tak!! :-D

Brugbart svar (0)

Svar #20
12. december 2014 af AHMC (Slettet)

Jeg ved godt, at det efterhånden er længe siden med dette opslag, men ville i evt være interesseret i at sende jeres analyser af digtsamlingen, som i nåede frem til? 

Jeg sidder netop og er igang med min SRP og skal nu analyserer Yahya hassans digtsamling med fokus på identitetsproblematikker. :-)


Forrige 1 2 Næste

Der er 31 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.