Afsætning

Ønsker forklaring for segmentering

18. februar 2014 af Navnløs (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg skal til at lave en segmentering for en virksomhed, for at finde frem til en målgruppe, som jeg skal markedsføre for. Det er ved at være noget tid siden, at jeg har haft om emnet, og har ikke tilstrækkeligt med noter til helt at forstå segmentering :-(...

Jeg er godt klar over, at man skal finde konsumentenheden og finde segmenteringskritier osv. Mit problem er bare, at jeg ikke kan huske hvordan jeg skal finde de forskelige segmenter vha disse kriterier. Kan selvføgelig godt finde de adfærdsmæssige og demografiske kritier og så videre. Problemet ligger bare i - når jeg har fundet disse ting om min virksomhed, hva så?

Det ville være utrolig rart, hvis en kunne vise mig en tidligere opgave, hvor i laver en segmentering over hvilken som helst virksomhed. Egentlig bare så jeg kan få noget inspiration og forståelse for, hvordan man bruger alt det faglige. Blot en stor hjælp, så jeg kan arbejde videre med min opgave!

På forhånd tak,


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2014 af Stats

Dette er kun for B2C
1. sortér dem fra som måske ikke ikke er teknisk eller fysisk OK til produktet.

2. Konsumentenheden er fundet! Yes. Nu skal du dele dem op i forskellige segmenter.
    (Det kan være køn, økonomi, kvalitetsbevidste osv.)

3. Lav et mix at dem alle i forhold til produktet (lad os sige at det er en shampoo)
    Eksempel: shampoo & Dreng & kvalitetsbevidst, shampoo & Dreng & økonomi osv.

4. Nu er konsumentenheden delt op i hen hel masse forskellige grupper (segmenter).

5. Brug SMUK-modellen på hvert segment. (Man plejer ikke som studerende at gøre dette, men i stedet           udvælge 3-6 segmenter)

6. Når man har evalueret efter SMUK-modellen, er man klar med at kunne definere sin målgruppe.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SMUK-modellen

1. Størrelse og vækst
2. Muligheder for bearbejdning
3. Udgifter ved bearbejdning
4. Konkurrence situation i segmentet

Hvis du tager punkt 1 + 2 + 3 + 4 ⇒ målgruppen

Håber det hjælp ;)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
20. februar 2014 af Navnløs (Slettet)

Mange tak for svar :-)


Skriv et svar til: Ønsker forklaring for segmentering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.