Matematik

Divisionsalgoritme i bogsystemet, Sigma

24. august 2016 af AnnSund (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Jeg giver lektiehjælp til en pige, der lige er begyndt i 6. kl. Klassen bruger Sigma. Hun er helt lost mht. division med tocifrede tal, og har ikke en algoritme, hun kan vise mig, at hun plejer at bruge. Jeg kan sagtens lære hende en metode, jeg synes virker, men synes også det er mest rigtigt, hvis jeg følger klassens. Giver Sigma ikke forslag til en algoritme til division? Eller kan nogen fortælle mig, hvilken?

(Et tillægsspørgsmål at ren nysgerrighed): Jeg har som lærer hørt meget godt om Sigma, men er nu stødt på et par stykker, der har haft Sigma, og som regner mekanisk uden forståelse for, hvad de gør og hvorfor og derfor ikke kan overføre deres viden til andre matematiske situationer. Er der andre, der har lignende erfaringer?

På forhånd tak, hvis jeg kan få hjælp til dette.

Med venlig hilsen

Annette


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. august 2016 af JulieW99

Jeg fandt det ikke så væsentligt at alle brugte samme metode i folkeskolen, så lær hende endelig en metode du kan, og som eventuelt virker for hende. Det vigtige er vel ikke, hvad metode man bruger, så længe det fungerer.

Dog tror jeg ikke at der er nogle herinde, der har Sigma-bøgerne. Størstedelen herinde er vidst gymnasieelever og universitetsstuderende.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det er lidt af en ballancegang. Det kan være en fordel for eleven at kunne genkende algoritmen fra bogen, men det kan også være en fordel, hvis eleven kan se, der der er flere mulige algoritmer.

Det er ikke sikkert, at den manglende forståelse, du omtaler, stammer fra lærebogen. Det kan også være et lærerproblem. Der er lærere, der underviser i matematik, men ikke har den fundamentale forståelse af faget. Vi ser eksempler her på SP, hvor gymnasieelever kan udføre differentiation af visse funktioner, men de kan ikke gange to parenteser med hinanden. De har lært "kogebogsmatematik", hvor de har lært en serie formler udenad, men de har ikke fat i almindelig bogstavregning, brøkregning og ligningsløsning. Man kan også se det af de opgaveformuleringer der præsenteres (indskannede originaltekster!).

Jeg vil foreslå, at du viser din elev en (eller to algoritmer og sammenligner dem). Det kan så være, at eleven vil finde bogens algoritme, sammenligne med den eller de algoritmer, du har vist, og forstå, hvordan bogens algoritme fungerer. Men vurder elevens evner først.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2016 af mette48

Da min datter (der nu er midt i 30erne) gik i 2. klasseblev der ændret i læseplaner m.m. Man opfandt en ny måde at subtrahere på og man gik så langt at man forventede at eleverne selv skulle lave deres egne algoritme til division.

På et tidspunkt var der "et kvikt hoved", der påstod at division var det samme som en brøk. Man skrev det som en brøk og trak fra uden at skrive mellemregninger. Det var en af de ting, som måtte udrydes og derefter kunne man lære eleverne fhvodan man dividerer med et helt tal og senere med et flercifret tal.

Jeg vil anbefale at du starter forfra med division med et helt tal på gammeldags maner.

Af en eller anden grund er regning meget nemmere, hvis det handler om penge

948:3      hvor mange 100 er der til hver       3        gang ud 100*3*3

900        ræk fra                                          

 48         hvor mage 10ere til hver                 1       ganger ud 10*1*3

30

18        hvor mange enere                            6         1*6*3

18

0                                              300+10+6 = 310

dette er en logaritme de fleste kan forstå. Det er vigtigt at mellemregningerne kommer med.

Jeg har overtaget mange elever (6-7 klasse), der aldrig har forstået hvordan man behandler brøker, de ved bare, at man skal sange i tælleren og lægge til eller sådan noget.... Nogle få timers "lagkageregning" overraskede de fleste " er det bare sådan ? hvorfor har vi ikke lært det på den gamle skole? At få dem til ikke at fortsætte med at bruge de gamle udenadslærte regnemåder var et stort problem.


Svar #4
24. august 2016 af AnnSund (Slettet)

Tusind tak for gode svar.

Det er netop kogebogsmatematik, der er ploblemet her. Jeg må tilbage til noget konkret, så hun får forståelsen med. Den udgave med pengene, tror jeg vil give pote. Vi tegnede pizzaer i dag, da det handlede om brøkregning, og så gik det fint.

Venlig hilsen

Annette Sund


Skriv et svar til: Divisionsalgoritme i bogsystemet, Sigma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.