Dansk

Hvad er forskellen........?

11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Jeg skal til dansk-eksamen mundt. (FSA) i morgen så jeg sidder og kigger på studieportalens analysemodeller og kan lige finde ud af hvad forskellen på et kunsteventyr og et folkeeventyr er...?

Vil også meget gerne have nogle råd om hvordan jeg skal gøre i morgen.. Læste et sted at hvis man trak en novelle skulle man fx ikke give et referat af den, men bare analysere.. Er det rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

Ja, altså, lærer og censor ved, hvad teksten handler om. Men i hovedtræk kan du godt lige sige, hvad der sekr. Det er jo altid godt - men lad være at bruge for meget tid på det. Det er analysen der er vigtig!

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

Så vidt jeg husker, er folkeeventyrene dem, der er gået fra mund til mund (blevet viderefortalt en masse gange) og derfor ikke har nogen kendt forfatter. Kunsteventyrerne er fx HC Andersens, der har en forfatter. Det er mit bud.. men tjek det lige (:

Svar #3
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

Tak for det!!

Ellers noget jeg skal huske.. Vil gerne op på 11 hvis jeg kan..

Svar #4
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

Forresten.. Tak for dine fysik-notater.. Kom op i induktion og fik 9 :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. juni 2006 af Fubu_girl (Slettet)

Ja, det er rigtigt , lad vær med at tage alle detaljerne med når du analysere en novelle , det vil være bedre ikke at bruge lang tid på det.
-Folkeeventyr : er et eventyr der er mundtlig overleveret (altså fra mund til mund), og som så er nedskrevet i en bog. Fx. Brødrene grimm de samlede alle mulige folkeeventyr som de havde hørt , og nedskrev dem i en bog der blev udgivet i 1812, det kunne være et point hvis du fx sagde det til censoren.
-Kunsteventyr : Er et eventyr der har en forfatter(H.C andersen fx.)altså man kender personen der har fortalt eventyret.

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

Årh, det var da lækkert.. (: Selv med det skodemne :D

Men.. Du skal kigge efter symboler i teksten, især hvis det er et eventyr.
Men tænk: hvad ligger der bag det her? Find meningen med teksten! Kig på forholdet mellem personerne i den - det er ofte meget vigtigt.. Så burde du godt kunne lave et 11-tal :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. juni 2006 af Fubu_girl (Slettet)

Jeg fik scoret et 11-tal til min FSA i dansk ;). Såå held og lykke til dig .

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

Same here.. det var gode tider.. fandme sværere nu.. øv :/ :D

Svar #9
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

tusind tak for hjælpen begge to!!

Håber på 11!

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. juni 2006 af Fubu_girl (Slettet)

Haha , jammen hvad er det der gør det svært i gymnasiet at komme på på et 11-tal i dansk ?

Svar #11
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

har lige et ekstra spørgsmål... Kan det evt. trække op hvis man sammenligner/trækker pensumteksterne med ind i samtalen??

Svar #12
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

fubu-girl.. har du nogle analysemodeller til bl.a. noveller og artikler???

Brugbart svar (0)

Svar #13
11. juni 2006 af Tissi (Slettet)

http://textanalyse.dk/

Brugbart svar (0)

Svar #14
11. juni 2006 af Thourdaxe (Slettet)

Skulle lige til at linke til www.tekstanalyse.dk - den er guld vær.

#11
JA ! det trækker meget op hvis du er i stand til at se teksten i sammenhæng med andre ting du har læst. (intertekstualitet)

Svar #15
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

Hmm.. tak for hjemmesiden.. Kan du ikke lige forklare ordet intertekstualitet?? det forstod jeg ikke meget af!

Brugbart svar (0)

Svar #16
11. juni 2006 af Irrelevant (Slettet)

#11
Lad os sige det på den her måde - du opnår højst sandsynligt ikke 11, hvis du ikke kan sammenligne med andre pensumtekster/perspektivere. Det er blandt andet dét, der viser, du kan lidt ekstra, dvs. at du ikke bare slavisk gennemarbejder en analysemodel.
Og apropos, HUSK for guds skyld at lade være med at inddrage alle punkter i en analysemodel, hvis det ikke er relevant. Svært at give et eksempel, men du finder nok ud af det, når du sidder med teksten :)

Brugbart svar (0)

Svar #17
11. juni 2006 af Irrelevant (Slettet)

#15
Det betyder bare, at du, som #14 skriver, kan se teksten i sammenhæng med andre ting, I har læst/set. At du kan perspektivere.

Svar #18
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)

Det hjalp! tak for hjælpen! Så vil jeg logge af nu og læse videre!

Brugbart svar (0)

Svar #19
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

Men altså.. på folkeskoleniveau kan sammenhængen også bare være, at det er skrevet af samme forfatter.. Sådan var det, da jeg var oppe.. Vi havde haft et kæmpe emne om Blixen, og jeg trak så en novelle af hende - og så snakkede jeg løs om alt det vi havde snakket om, var typisk for hende (mht skrivestil osv).. Det man skal kunne vise er, at man er i stand til at bruge noget af det man har lært i løbet af året på sin tekst..

Brugbart svar (0)

Svar #20
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

#10 Der er ganske enkelt større krav.. Man skal hive alle de satans perioder ind i nogle tekster, der kan være ret indviklede..

Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.