Dansk
Hvad er forskellen........?
Vil også meget gerne have nogle råd om hvordan jeg skal gøre i morgen.. Læste et sted at hvis man trak en novelle skulle man fx ikke give et referat af den, men bare analysere.. Er det rigtigt?
Svar #1
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)
Svar #2
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)
Svar #3
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Ellers noget jeg skal huske.. Vil gerne op på 11 hvis jeg kan..
Svar #4
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Svar #5
11. juni 2006 af Fubu_girl (Slettet)
-Folkeeventyr : er et eventyr der er mundtlig overleveret (altså fra mund til mund), og som så er nedskrevet i en bog. Fx. Brødrene grimm de samlede alle mulige folkeeventyr som de havde hørt , og nedskrev dem i en bog der blev udgivet i 1812, det kunne være et point hvis du fx sagde det til censoren.
-Kunsteventyr : Er et eventyr der har en forfatter(H.C andersen fx.)altså man kender personen der har fortalt eventyret.
Svar #6
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)
Men.. Du skal kigge efter symboler i teksten, især hvis det er et eventyr.
Men tænk: hvad ligger der bag det her? Find meningen med teksten! Kig på forholdet mellem personerne i den - det er ofte meget vigtigt.. Så burde du godt kunne lave et 11-tal :)
Svar #7
11. juni 2006 af Fubu_girl (Slettet)
Svar #8
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)
Svar #10
11. juni 2006 af Fubu_girl (Slettet)
Svar #11
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Svar #12
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Svar #14
11. juni 2006 af Thourdaxe (Slettet)
#11
JA ! det trækker meget op hvis du er i stand til at se teksten i sammenhæng med andre ting du har læst. (intertekstualitet)
Svar #15
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Svar #16
11. juni 2006 af Irrelevant (Slettet)
Lad os sige det på den her måde - du opnår højst sandsynligt ikke 11, hvis du ikke kan sammenligne med andre pensumtekster/perspektivere. Det er blandt andet dét, der viser, du kan lidt ekstra, dvs. at du ikke bare slavisk gennemarbejder en analysemodel.
Og apropos, HUSK for guds skyld at lade være med at inddrage alle punkter i en analysemodel, hvis det ikke er relevant. Svært at give et eksempel, men du finder nok ud af det, når du sidder med teksten :)
Svar #17
11. juni 2006 af Irrelevant (Slettet)
Det betyder bare, at du, som #14 skriver, kan se teksten i sammenhæng med andre ting, I har læst/set. At du kan perspektivere.
Svar #18
11. juni 2006 af fysik-idioten (Slettet)
Svar #19
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)
Svar #20
11. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)