Afsætning

afsætning

08. oktober 2006 af IIII (Slettet)
http://peecee.dk/?id=6506
http://peecee.dk/?id=6507
http://peecee.dk/?id=6508
http://peecee.dk/?id=6509
http://peecee.dk/?id=6510
http://peecee.dk/?id=6511
http://peecee.dk/?id=6512
http://peecee.dk/?id=6513

Opg. 2,3

1. Forklar, hvilke medfødte behov familien kan få dækket ved sommerhuskøbet.
1. De medfødte behov der bliver dækket er jo foreskelligt for person til person. Men som en samlet enhed får de et sted hvor de kan stresse af, væk fra dagligdagens omgivelser. Det har man som menneske nu engang brug, det at kunne søge tilflugt et andet sted, og om ikke glemme, så ihvert fald få nogle af bekymringerne på afstand.
2. Hvilke kulturbestemte behov kan familien få dækket ved købet?
2. Mht. til de kulturelle behov, så kommer det jo helt an på hvor i landet dette sommerhus er placeret. Der er jo området der afgører hvilke kulturelle værdier der følger med.

Opg 2,4
Opgaven tager udgangspunkt i disse to annoncer:
1. Selected: hvornår er behovet effektivt og hvornår er det latent?
1.
2. Lilly: Hvornår er behovet effektivt og hvornår er det latent?
2.
3. Hvilke behov kan hver af de to produkter dække?
3.

Opgave 2,5

1. En flaske Boss Intense parfume = 1. Snob effekt, veblen effekt, kan være begge ting. Både for at vise veninderne, at hun har råd og for at skille sig ud
2. Et abonnement på 4 numre af Magasinet Woman for 80 kr. = Thrifty effekt. Prisen på produktet er i fokus her.
3. Som noget nyt er Lizette begyndt at spise Kellogg’s Special K. = Band-waggon. Hun har hørt "alle" de andre snakke om det, og beslutter sig derfor også for at prøve det.
4. En taske fra Louis Vuitton(ægte) = Veblen-effekt, pga. den enormt høje pris.
5. En mobiltelefon med kamera = Band-waggon, fordi kolegaerne har en funktionelle købemotiver hun mangler et par ordentlige løbesko.
1. Forklar, hvilke sociale købemotiver, der kan ligge bag de køb, som er beskrevet i skemaet ovenfor.
2. Forklar, hvilke købemotiver(rationelle/sociale), der kan ligge bag Lizettes køb af et par Ecco løbesko.


2. Sociale købemotiver fx: band-waggon, fordi hendes veninder har nogle magen til, snob effekt fordi hendes veninder måske ikke engang har løbesko etc.


Opgave 2.6
1. Corolla: Hvilke købemotiver forsøger Toyota at appellere til?
1. Corolla: Det er og har altid været en god og driftsikker familiebil, og det er også det som reklamen sigter imod.
2. Celica: Forklar, hvilke købemotiver Toyota nu slår på.
2. Celica: Appelere til den unge mand som gerne vil have en sportspræget bil, dog uden at skulle af med så meget som for en Golf GTI.
3. Land Cruiser 100: Hvilke købemotiver slår Toyota denne gang på?
3. Til familiefaderen som bor på landet og har brug for et mere terrængående køretøj da ikke alle veje på landet er i god stand. Sådan er bil har også en jydekrog så man kan have en stor trailer med til al haveaffaldet og dåsebajer syd for grænsen.
4. Hvorfor tror du, at Toyota i de 3 reklamer ikke slår på nøjagtig de samme købemotiver?
4. Grunden til at man vælger forskellige måder at reklamere på skyldes sikkert at f.eks. en familiefar/mor aldrig ville købe en Celica, da den ikke har så meget plads til en barnevogn etc. En ung fyr ville aldrig købe en Corolla da den jo netop ikke signalerer "macho" men mere "familiefar". Af samme grund vil han heller ikke købe en Landcruiser da den jo som navnet også antyder ikke er en sportspræget bil.


Opgave 2,7
1. Hvilke behov i Maslows behospyramide appellerer annoncen til?
1.
2. Hvilke købemotiver slår annoncen på?
2.
3. Nævn nogle markedsføringsmæssige tiltag, der især er vigtige i forbindelse med markedsføringen af Teenz.
3.

Opgave 2.8
1. Beregn Sarah og Nicolajs disponible indkomst for det pågældende år.
1. 260.000 + 240.000 = 500.000 125.000 + 115.000 = 240.000
500000 – 240000 = 260.000
2. Hvor stort er deres rådighedsforløb?
2. 260.000 – 170.000 + 25.000 = 115.000
3. Hvad skal rådighedsbeløbet dække?
3.


Opgave 2.9
1. Et fladskærms TV = Udvalgsvarer
2. En pakke vaskepulver = Dagligvarer
3. Den sidste nye CD med Anastacia = Udvalgsvarer
4. En flaske Bacardi Breezer = Dagligvarer
5. En rejse med Ung Rejs til Calella = Udvalgsvarer
6. Et drivhus til 5.000 kr. Hos Silvan = Udvalgsvarer
7. En Bountychokoladebar= Dagligvarer
8. En pizza fra restaurant ”Alfredo”. = Dagligvarer
9. Nokia mobiltelefon = Udvalgsvarer
10. En flaske ice tea = Dagligvarer

1. For hvert produkt skal du nu fastslå, om der er tale om en daligvare eller en udvalgsvare.
2. Hvilke af listens produkter er mærkevarer ?
2.
3. Hvilke af Mads Bros diagrammer er forkerte?
3.
4. Forklar derefter hvordan, du mener, at de forkerte diagrammer skal se ud for at være korrekte.
4.


Opgave 2.10

1. Hvilke forbrugsvaner kan du finde i ovenstående tekst?
1.
2. De fleste mennesker har en stribe af forbrugsvaner i dagligdagen. Hvad kan være forklaringen på de mange vaner?
2.
3. Hvor meget ændres Sussi rådighedsforløb?
3.
4. Forklar, hvordan du forventer, at Sussis forbrug af følgende varer bliver påvirket af ændringen i rådighedsbeløbet:

a) Tandpasta
b) Tøj
c) Yoghurt
d) Cola
e) Sko

Opgave 2.11

1. Du bedes besvare nogle spørgsmål omkring danskernes forbrugsvaner:

1. Hvornår i årets løb drikker de fleste danskere over 50 år champagne?
1.
2. Hvornår spiser familien Danmark aftensmad?
2. 18:00
3.Hvorfor er der kun 7% af danskerne, der spiser fisk mindst én gang om ugen?
3.

2. Hvorfor efterspørger unge i stigende grad convenience food (food-on-the-go)?
2.
3. Forklar, om du er tilfreds med butikkernes udvalg af convenience food.
3.


Opgave 2,12

Hvilke af følgende påstande er rigtige

1. Maslow’s behovsteori siger bl.a., at der findes disse 5 behov:
Fysiske behov, tryghedsbehov, prale behov, ego behov og selvrealisering.= Forkert
2. Når en ludoman går å casino er det for at få dækket et socialt behov. = Rigtigt
3. Maslow siger desuden, at de forskellige behov kan opstilles i en behovspyramide. = Rigtigt
4. Når en person køber en vare, f.eks. en bil, vil der ofte være tale om, at flere behov dækkes samtidig.= Rigtigt
5. Et menneskes behov kan opdeles i medfødte og kulturbestemte behov.= Forkert
6. Som eksempler på medfødte behov kan nævnes behov for at klatre op ad en 10 meter høj klatrevæg og behov for at sende SMS’er. = Forkert
7. Et menneskes behov kan opdels i effektive og latente behov. = Forkert
8. Hvis en person 3 dage i træk har mere end 10 effektive behov, skal kommunen omgående sende en krisepsykolog ud til den pågældende for at sikre, at bogeren ikke køber flere varer end der er penge til. = Forkert
9. Der findes 2 slags købetmotiver : Rationelle købemotiver og sociale købemotiver. = Rigtigt
10. De sociale købemotiver opdeles i 3 grupper : Band-waggon motivet, snob motivet og Veblen motivet. = Forkert
11. Veblen motivet kan i nogle tilfælde være aktuel i forbindelse med køb af et B&O TV.= Rigtigt
12. Når det drejer sig om valg af fødevarer, er mange danskeres forbrugsvaner meget fastlåste.= Rigtigt
13. Næsten alle menneskers forbrugsmønster ligger fast gennem hele livet.= Forkert

Svar #1
08. oktober 2006 af IIII (Slettet)

Nogle der kan rette det og hjælpe med Opg 2,4, 2,7, 2,9, 2,10 og 2,11 ærbødigst IIII

Svar #2
08. oktober 2006 af IIII (Slettet)

en der kunne hjælpe??

Svar #3
08. oktober 2006 af IIII (Slettet)

ok.. jeg skal kun have hjælp til Opg 2,4, 2,7, 2,9, 2,10 og 2,11 og kun det

Svar #4
08. oktober 2006 af IIII (Slettet)

er der ikke nogle der kan hjælpe mig.

Svar #5
08. oktober 2006 af IIII (Slettet)

`?

Svar #6
08. oktober 2006 af IIII (Slettet)

ok mine bud
Opg 2,4
Opgaven tager udgangspunkt i disse to annoncer:
1. Selected: hvornår er behovet effektivt og hvornår er det latent?
1. Det er latent når det er svagt og det er effektivt når det er godt.
2. Lilly: Hvornår er behovet effektivt og hvornår er det latent?
2. Når behoved ikke mangler noget så er det effektivt når behovet mangler noget så er det latent
3. Hvilke behov kan hver af de to produkter dække?
3.Ego behov og det sociale behov

Opgave 2,7
1. Hvilke behov i Maslows behospyramide appellerer annoncen til?
1. Ego behov appellerer annoncen til.
2. Hvilke købemotiver slår annoncen på?
2. Det sociale købemotiv, band-waggon
3. Nævn nogle markedsføringsmæssige tiltag, der især er vigtige i forbindelse med markedsføringen af Teenz.
3. no ideas

1. For hvert produkt skal du nu fastslå, om der er tale om en daligvare eller en udvalgsvare.
2. Hvilke af listens produkter er mærkevarer ?
2.
3. Hvilke af Mads Bros diagrammer er forkerte?
3.
4. Forklar derefter hvordan, du mener, at de forkerte diagrammer skal se ud for at være korrekte.
4.

Opgave 2.10

1. Hvilke forbrugsvaner kan du finde i ovenstående tekst?
1.
2. De fleste mennesker har en stribe af forbrugsvaner i dagligdagen. Hvad kan være forklaringen på de mange vaner?
2.
3. Hvor meget ændres Sussi rådighedsforløb?
3.

1. Hvornår i årets løb drikker de fleste danskere over 50 år champagne?
1.
2. Hvornår spiser familien Danmark aftensmad?
2. 18:00
3.Hvorfor er der kun 7% af danskerne, der spiser fisk mindst én gang om ugen?
3.

2. Hvorfor efterspørger unge i stigende grad convenience food (food-on-the-go)?
2.
3. Forklar, om du er tilfreds med butikkernes udvalg af convenience food.
3.

korrekte ??

Skriv et svar til: afsætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.