Dansk

Bud på min stil, dansk skriftlig eksamen

24. maj 2007 af Kronzi (Slettet)
Jeg vil blive rigtig glad hvis nogle af jer herinde som har læst teksten vil lige læse min stil igennem og vurdere den til en karakter. Jeg har altid ligget på et 7 tal(fik også 7 til termins) så vil da lige høre om den er under et 7 tal denne gang. Har da lidt fornemmelsen af det nemlig. Efter jeg kom hjem opdagede at jeg sagtens ku gøre den bedre, for nu opdagede jeg nogle stavefejl og nogle steder hvor det er svært at se hvad jeg mener. Men her er den, håber i har tid :/


Novellen Besøg i fængslet udkom italiensk i 1965, som er blevet oversat af Uffe Harder. Novellen er oprindelig skrevet af den italienske forfatter Ignazio Silone (1900-1978).
Folk har alle deres eget syn på livet og dets værdier. Mange ting spiller en rolle i, hvilken opfattelse man har af livet. F.esk. spiller opdragelse og miljø store roller. Hvis man er født i et fattigt miljø omkring det tidspunkt hvor novellen er fra, har man nok nogle andre syn på tilværelsen, end hvis man kommer fra et rigt miljø. Som barn laver man ofte mange dumme ting, uden rigtig at tænke over det. Efterhånden med tiden modner man sig med forældrenes indflydelse og opbakning. Ens forældre er næsten altid det bedste, derfor ser men op til sine forældre som barn. Forældrene bliver et forbillede for de fleste børn. I denne her tekst ser vi, hvordan barnet (jeg-fortælleren) bliver dannet og modnet, vha. påvirkning af farens og omgivelsernes reaktioner, som så får indflydelse senere i barnets liv.
Ude på landet har vi et barn, muligvis en dreng, der sidder udenfor og øver lektier. Barnet som er jeg-fortælleren får en grineflip, idet han ser den arresteret mand, der kommer gående med en gendarm på hver sin side. Den måde manden går på og den cikadeagtig lyd der kommer fra fagottino, finder jeg-fortælleren det meget sjovt. Som barn griner man ad de ting man synes der er sjovt, uden rigtig at tænke over det. Derfor får jeg-fortælleren også en lille lærestreng af faren, idet han tager ham fat i øret og følger ham ind farens værelse. Med en forklaring af faren, hvorfor man ikke må grine af arresterede folk, går det op for barnet. For man ved jo ikke om han er skyldig, og i det hele taget er han nu jo en ulykkelig mand. Samme dag tager faren til pladsen midt i byen for at snakke med dommeren – jeg-fortælleren kommer med. Idet jeg-fortælleren kommer med bliver han nu påvirket og kan se og lære nye ting som jeg-fortælleren ikke har oplevet før. Også fordi så han kan komme mere ind i sagen om arresterede mand, som blev anholdt tidligere i dag. Ved at tage sit barn med sig, forsørger faren at barnet kommer mere ind i sagen, så jeg-fortælleren med i tiden kan forstå tilværelsen bedre.
Nogle år senere beslutter faren at tage sin søn med til Fucino. Dette er en vigtig begivenhed for jeg-fortælleren, for nu føler han, at han er ved at blive voksen. Pludselig havde jeg fornemmelsen af at være voksen mand.(s.15, li.61-62). … der for første gang får adgang til de voksnes liv. (s.15, li. 74).
Flere gange i teksten, gentager jeg-fortælleren, om at han nu er blevet voksen. Det er meget fedt, at kalde sig selv for voksen for så føler man som barn, at man nu har et ansvar og selvtillid, om at de ting man vil udføre om i lidt er det rigtige.
På vej hen til marken opdager faren, at han har glemt at tage tobak med sig. Dette går virkelig op for faren. Flere gange nævner faren, at han aldrig før har gjort sig skyldig i sådan en forglemmelse. Jeg-fortælleren bliver påvirket af at høre på far, derfor vil han gøre sit bedste, for at skaffe noget tobak eller en cigar til far. Mens faren arbejder på marken, dukker der en mand på et æsel op. Drengen gør sit bedst, for at få mandens sidste halvcigar, for nu er han jo blevet voksen og det vil han så lige overbevise sin far om. Så voksen og dannet han nu er blevet, ofrer han sin andel mad og noget vin, som de har i en tønde ved marken. Jeg har den fornemmelse af, at den fattige mand opdager, at det betyder meget for barnet, at skaffe den halve cigar til far. Faren undrede sig også meget over, at manden ikke tog imod noget til fordel for den halve cigar.
Mens jeg-fortælleren sidder i døren til deres hus, ser han igen efter nogle år en arresteret mand, som han engang grinte meget af. Denne gang bliver reaktion anderledes for den arresterede mand, er den mand, der gav ham den halve cigar ude i marken for nogel år siden. Grunden til, han opsøger sin far er, at faren aldrig fandt ud af, hvem der egentlig gav dem den halve cigar ude i marken. Da faren kommer tossende hen til faren, spørger faren direkte, om der er sket en ulykke i familien hvor der så bliver svaret et ja. Drengen ser den arresterede mand, som en del af sin familie nu, da den halve cigar måtte betyde meget for jeg-fortællerens overgang til de voksens liv, for han måtte jo gøre noget for at få farens accept ved at skaffe den halve cigar. Det er ofte forældrene der sørger for at barnet bliver moden med tiden. Den arresterede mand giver jeg-fortælleren den selvtillid som han havde brug for.
Forklar selv sagen, sagde min far til mig. Når alt kommer til alt, er det jo dig dig, der kender den mand (s.18, li. 183-184)
Faren opfordrer ham til at snakke med dommeren, for det er ham der kender den arresterede mand. Her ser vi også, at han får et ansvar og det er hans opgave, at snakke med dommeren. Den første arresterede mand, som vi læste i starten af teksten, gik jeg-fortælleren med sin far ind i byen for at finde ud, hvad den arresterede mand mon havde begået. Der var det faren der talte med dommeren. Denne gang er det jeg-fortællerens tur til at finde ud af, hvad den bekendte mand mon havde gjort siden han er blevet arresteret.
Jeg fortælleren bliver så dannet og får en udvikling i at han tager tingene meget mere seriøse end det han gjorde i starten af teksten. Han er endda blevet så moden, at faren regner med sin søn, ved at få ham til at tale med dommeren.
Det er meget sjældent, at man i en ung alder kommer i et fængsel besøg. Sådan har det stort set været hele tiden, om det er så på det tidspunktet novellen er skrevet eller i dag. Men han er nu blevet så moden, at jeg-fortælleren går med far ind og besøger ham. På vej ind til den arresterede mand, kommer jeg-fortælleren med en glimrende idé der kan gives som en gave, hvilket faren også synes. Endnu engang har han fået farens accept, da faren ikke selv kunne finde på noget. Ved at give en cigar som gave, viser det at drengen også er begyndt med at have en form for humor. Til et fængsel besøg forventer man ikke komme med en cigar, men da man sidder bag i tremmer og ikke rigtig kan gøre noget andet end at ryge, er cigar nok det bedste til rygerflokene. Ligeså snart jeg-fortælleren træder i kontakt med manden, glæder det jeg-fortælleren idet manden kender ham ved første blik. Det gør det fordi, at jeg-fortælleren nu føler, at han er blevet så moden at folk kan se på ham på en anderledes måde.
Forfatteren har flere gange hentydet til, hvad budskabet er med denne novelle. At dannelse sker med nogle erfaringer, ved hjælp af forældrenes pg omgivelsernes påvirkninger. Der kommer nye personlighedsdannelser efterhånden med tiden. Man begynder at dømme anderledes, end det man har gjort engang. Vi har tog forskellige arresterede mænd, en i starten og en til slut. Holdningerne fra den første arresterede til den anden arresterede skifter. Netop fordi jeg-fortælleren er blevet påvirket af omverdenen. Han bliver meget mere moden med tiden og begynder med at forstå tingene meget bedre, end han gjorde til at starte med.
Dengang hvor novellen blev skrevet (1965) brugte man hårde regler for at få dannet et godt menneske. Sådan var det også i Danmark omkring 50’erne, men efterhånden i 70’erne fik de unge meget mere frihed. Arbejde var ikke så meget nødvendigt for de unge, for nu var møderne også kommet ud på arbejdspladserne. Flere unge begyndte med at tage sig en studentereksamen og så meget op til de unge amerikanere i USA. Dannelsen blev med tiden i Danmark ændret, netop fordi de unge fik meget mere friheden end før. Efterhånden ændrede traditionerne i Danmark og dermed kulturen også.


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2007 af kodsermanne (Slettet)

DeNu har du ikke skrevet hvad opgaven gik ud på, men hvis det er en "analyse og fortolkning" er den altså ret tynd. Kan godt forstå din bekymring, men hvis din censor har en glad dag, giver han dig da sikkert et pænt syvtal!

God læseferie!

Svar #2
24. maj 2007 af Kronzi (Slettet)

men den er nok til at bestå ikke?

Svar #3
24. maj 2007 af Kronzi (Slettet)

jaah det er en analyse og fortolkning

Svar #4
24. maj 2007 af Kronzi (Slettet)

folkens vil i ikke lige være sød og komme med jeres meninger.. er den god nok til 7 tal eller er det 6'eren jeg skal regne med ...

Brugbart svar (1)

Svar #5
24. maj 2007 af Stenalt (Slettet)

Hmm... ved ikke hvad du vil få... kender ikke selv historien og må bedømme ud fra det grundlag.
Synes selve teksten bliver meget stiv da du bruger mange gentagelser (jeg fortæller, som du skriver rigtig mange gange) mener også der mangler et klarere skel mellem resume og analyse. som sagt kender jeg ikke teksten, men synes umiddelbart selve analysen virtker lidt tynd... Desuden er der nogle formuleringsmæssige problemer. Omkring afslutningen vil jeg sige at de ting du nævner her(tiden historien er skrevet i) skulle have været med i fortolkningen hvor de netop skal bruges. Man må helst ikke bringe nye ting op i en afslutning. Afslutningen skal jo netop runde af og opsummere hvad du er kommet frem til i det foregende...

Svar #6
24. maj 2007 af Kronzi (Slettet)

Men hvad er dit bud da? har hørt med at man ikk kan dumpe bare man har skrevet 1000 ord så 6 tal er da i det mindste hjemme men ikkenok til et 7 oder was?

Brugbart svar (1)

Svar #7
24. maj 2007 af kimahler (Slettet)

Det er svært at bedømme, jeg tror måske du skulle have brugt nogle flere citater. Desuden er der meget referat, og knap så meget analyse. Jeg havde selv valgt denne tekst til eksamen, synes også den er svær, idet at mange misforstår teksten: den første tyv er ikke den samme som den sidste tyv. Pointen er at han griner af den første tyv, ham kender han jo ikke, men han kommer jo til at kende den sidste tyv - nemlig bonden han får cigaren af.

Jeg tror ikk der er særlig mange der har valgt denne tekst. De fleste har valgt 1 + 2, og det kan jo godt være en fordel:0)
Du får i hvert fald ikke mindre end 6.

Venligst Julie

Brugbart svar (1)

Svar #8
24. maj 2007 af Raver-chick (Slettet)

Er der ikk en der har lyst til at læse min igennem ?

Brugbart svar (1)

Svar #9
24. maj 2007 af The Master (Slettet)

#0 Ligger til et 6-tal.

Brugbart svar (1)

Svar #10
24. maj 2007 af Raver-chick (Slettet)

#9 ! Har du ikk lyst til at se min igennem ?

Brugbart svar (1)

Svar #11
24. maj 2007 af Anne_ennA (Slettet)

Jeg tror også den ligger til et 6-tal. Jeg var selv til dansk eksamen i tirsdag og overvejede at skrive om den novelle, men kunne ikke få så meget ud af den, så bestemte mig for en anden opgave. Din perspektivering til samtiden er udmærket, men din analyse er meget tynd. Efter min mening er der også for meget beskrivelse og for lidt analyse.
Som kimahler siger, tror jeg også du skulle have haft lidt flere citater med, som du analyserede igennem. Derudover har du også lidt stave- og grammatiske fejl, som muligvis trækker ned.
Men ja..´jeg vil da mene at den er bestået, fordi du har jo nogæe fine ting med og du har holdt dig til opgavens spørgsmål.

Brugbart svar (1)

Svar #12
24. maj 2007 af Raver-chick (Slettet)

#11 Prøver lii igen ! Har du ikke lyst til at se min igennem ?

Svar #13
24. maj 2007 af Kronzi (Slettet)

tak skal i have.. så får jeg det som jeg nu pleje at få :)

11#

så læg den dog ud, vil du ha folk skal be om at se den. Hvis folk får tid skal de nok tjekke den igennem.

Brugbart svar (1)

Svar #14
24. maj 2007 af The Master (Slettet)

#12 Ja! Det vil jeg gerne.. du kan jo bare oprette et indlæg så jeg kan læse den! ;)

Brugbart svar (1)

Svar #15
24. maj 2007 af Raver-chick (Slettet)

#14 tusind tak gør jeg med det samme :-)

Brugbart svar (1)

Svar #16
24. maj 2007 af The Master (Slettet)

#15 Sådan ;D

Brugbart svar (1)

Svar #17
24. maj 2007 af Anne_ennA (Slettet)

Til Raver-chick: Ja. jeg vil gerne læse din igennem hvis det altså var mig du spurgte...


Til Kronzi: Hvad mener du med at skrive:
11#
så læg den dog ud, vil du ha folk skal be om at se den. Hvis folk får tid skal de nok tjekke den igennem.
????

Brugbart svar (1)

Svar #18
24. maj 2007 af Raver-chick (Slettet)

#17 Tror det var til mig personen mente ! Må du meget gerne ! den ligger under dansk eksame 2007 ! Kan også sende den da den ser uoverskulig ud herinde ?

Skriv et svar til: Bud på min stil, dansk skriftlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.