Matematik

matematik mundtlig eksamen

01. juni 2007 af miaoellgaard
Er der nogle der kan give et eksempel på en god disposition til mundtlig matematisk eksamen b-niveau?
Gerne i punkt form!

Jeg ved at man skal skrive sin formel, og beviset for denne, også et taleksempel til sidst, men er der andet man skal ligge vægt på?

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2007 af baaaay

#0
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er en god idé med et taleksempel - hvis der vel at mærke er tale om den gamle reform.

Eksemplerne bliver som regel kiksede, og man kunne i stedet have brugt tiden på at gennemgå noget mere :-)

Svar #2
01. juni 2007 af miaoellgaard

hmm det var vores lærer som anbefalede os det?!

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2007 af baaaay

Jeg skal selvfølgelig ikke til at diskutere med en lærer, hvorvidt det er rigtigt eller ej.

Jeg har dog været til årsprøve i både 1. og 2.g, hvor jeg valgte ikke at gennemgå taleksempler - dog gav min lærer mig ved tavlen en konkret opgave, jeg skulle løse, og som jeg således ikke var forberedt på.

Jeg fik 11 begge år - jeg nægter at tro, det har været min mangel på taleksempler, der har "trukket mig ned" på 11 ...

Svar #4
01. juni 2007 af miaoellgaard

hehe nej det er det nok ikke;)

Åhh hvis jeg får sådan en uforberedt test så dør jeg:S men altså, du får dit spørgsmål, kan du give et eksempel på et? går de bare ud på, at du får en formel og så skal du bevise den? også er den ik længere? jeg ved godt du ikke må kigge på papiret osv:)

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2007 af baaaay

Jeg kan prøve at give et eksempel:


Differentialregning

Definér vigtige begreber.
Gennemgå derefter relevante regneregler.


Her kan du starte med at definere differenskvotient og differentialkvotient.
Dernæst kan du starte med en simpel regneregel som f.eks. (f+g)' og derefter en mere avanceret som (f*g)'.
Du kan så vælge, om du vil lytte til din lærer eller mig, og differentiere en selvvalgt funktion på tavlen. Min lærer valgte at skrive en funktion op til mig på tavlen, som jeg skulle differentiere.

Matematikspørgsmål plejer gerne at være korte og præcise, så du ikke kan være i tvivl om, hvad du skal gøre. Men alligevel er de ofte ret åbne, så du eksempelvis selv kan bestemme, hvilke sætninger, du vil bevise - til en vis grad, selvfølgelig.

Svar #6
01. juni 2007 af miaoellgaard

omg... hmm okay. jeg må jo prøve mig. mange tak:)

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2007 af baaaay

Der er ikke andet for! Hehe. Nu ved jeg ikke, om det var et dårligt emne, jeg valgte som eksempel for opgaven, da jeg ikke kender dit pensum, men jeg håber ikke, jeg har skræmt dig. Det er slet ikke så slemt, som de fleste går og tror :-)

Held og lykke!

Svar #8
01. juni 2007 af miaoellgaard

jeg må tage det som det kommer:S bliver spændende. JEg tror jeg satser på at kunne formlerne og beviserne i hoved også køre den simple stil..11 taller i matematik er alligevel lidt over mit niveau;)

tak:)

Brugbart svar (0)

Svar #9
01. juni 2007 af baaaay

Det kan også hurtigt give bagslag at stile for højt :-)

Men ja, du er nødt til at lære formlerne udenad, da du står ved tavlen og derfor ikke har papiret ved hånden. Det trækker en del ned at gå hen til papiret...

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juni 2007 af DanielPetersen (slettet)

Min gamle matematik-lærer sagde altid: "Hvis du kan huske beviset, kan du også huske sætningen".

Brugbart svar (0)

Svar #11
01. juni 2007 af baaaay

#10
Han lyder som en klog mand / hun lyder som en klog dame :P

Brugbart svar (0)

Svar #12
01. juni 2007 af DanielPetersen (slettet)

#10 Det er mere ironien, han prøvede at belyse :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
01. juni 2007 af baaaay

Deraf min sarkastiske kommentar :P

Brugbart svar (0)

Svar #14
01. juni 2007 af Frede..

Hvis du vil score et 13-tal. Så lån bogen kalkulus på biblioteket.. Læs de første 3 kapitler, det burde være til at forstå selv for en på b-niveau. Den er godt nok norsk, men det er ikke meget afvigende fra dansk. Bliver brugt som "bibel" første år på uni.

Men de 3 første kapitler omhandler bl.a. differentialregning. Og forklarer det en del bedre end nogle af de bøger jeg havde på HTX, (de samme i har på alm. gym)

Ellers er det at lyde overbevisende og tro på at det man siger er sandt, for hvis det ikke er skal din lærer nok spørge på en diplomatisk måde, "er du sikker på det?"

held og lykke

Brugbart svar (0)

Svar #15
06. maj 2009 af aysenur1

Hva fik du så :D ?


Skriv et svar til: matematik mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.