Dansk

hvad er det nu, den hedder?

07. maj 2008 af 15camilla (Slettet)
den der model, hvor der er subjekt og objekt modtager og afsender: den med alle pilene; hvad hedder den model?
har fuldstændig glemt det!

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Aktantmodellen ?

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2008 af DeutscherDäne (Slettet)

aktant-modellen aka eventyrsmodellen

Svar #3
07. maj 2008 af 15camilla (Slettet)

ja! tusinden tak; det er gået mig på nerverne hele dagen! :D

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

Sådanne modeller er så latterlige. De siger jo overhovedet ikke noget.

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2008 af DeutscherDäne (Slettet)

Men de er stadig gode redskaber til anayse af eventyr.

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Well, og en vigtig ting at kunne i folkeskolen ....

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. maj 2008 af Bruger slettet (Slettet)

God omtale af aktantmodellen i "Litteraturhåndbogen", den del, der hedder "Litteraturleksikon"

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

Det har bare ikke noget med analyse at gøre. Analyse er en disiplin, som tager tid at lære ordentligt, og det kan i hvert fald ikke klares med en simpel model.

Brugbart svar (0)

Svar #9
07. maj 2008 af DeutscherDäne (Slettet)

#8 nej, men du skal ikke undervurderer styrken i at kunne analysere med aktantmodellen, når vi snakker eventyr!

Brugbart svar (0)

Svar #10
07. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Er enig med #8 og #9, bare at følge modeller, kan man ikke score en topkarakter på, men det er altid godt at bruge dem som en følgesvend (eller noget), dernæst vi taler altså om folkeskoleniveau, også er det okay at bruge modeller (tror jeg, synes jeg også). Men når der samtidig er tale om et eventyr, er aktantmodellen brugbart og kan føre til konstruktive besvarelser i analysen og evt. også fortolkning, men det kræver også, at man bruger den med omhu ;).

Brugbart svar (0)

Svar #11
07. maj 2008 af Kristinadk (Slettet)

analyse model???

Brugbart svar (0)

Svar #12
07. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

Aktantmodellen er jo bare en model over personerne i eventyret samt deres funktion. Den ligger altså på redegørelsesniveauet. Så er der stadig lang vej, til man når analyseniveauet. Jvf. de taksonomiske niveauer.

Brugbart svar (0)

Svar #13
07. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Hmm, det ved jeg så ikke, men jeg tænkte på, "Blooms taksonomier", er der så tale om det mundtlige eller skriftlige ? - Hvor bruger man den "model" ?

Brugbart svar (0)

Svar #14
07. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

#13 Vil mene, at du bruger den i begge tilfælde. Aktantmodellen bringer dog ikke abstraktionsniveauet meget højere end maksimalt forståelsesniveauet. Det er selvfølgelig også væsentligt, men alligevel.

Brugbart svar (1)

Svar #15
08. maj 2008 af Mussy06 (Slettet)

Så ifølge dig, så jo længere op, du kommer, jo højere karakter?

Brugbart svar (0)

Svar #16
08. maj 2008 af hiat (Slettet)

Jeg har altid synes, at aktantmodellen (eller enhver anden analysemodel for den sags skyld) er brugbar, når eventyret /ikke/ følger modellen, hvilket især er tilfældet for kunsteventyr. Det er nemlig først der, at den kan bruges til noget. Typiske karaktertræk kan selvfølgelig bruges generelt, men det bliver først rigtig sjovt, når man ser de atypiske træk.

Brugbart svar (0)

Svar #17
20. april 2010 af backus (Slettet)


Skriv et svar til: hvad er det nu, den hedder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.