Dansk

billedesprog

20. maj 2008 af Leah84 (Slettet)
Hej....

Sidder her med en sangtekst hvor omkvædet lyder:

"Og det er ik bar såen det kører
når man hamrer løs på en åben dør
fuldt fart til vi løber tør
og det ik bar såen det kører
hvem kan hører
når man hamre løs på en åben dør"

Jeg har fundet tolkning jeg er bare i tvivl om hvordan man karakterisere disse billedsproglige virkemidler, er første sætning eksempelvis en metafor: såen det kører?
Eller hvordan kan man beskrive det med faglige begreber ?

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2008 af Felrye (Slettet)

Første verslinie er ikke en metafor, men en sætning skrevet så den kan synges :-)

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Leah, nu har jeg været ind epå den er post 3 gange i et forsøg på at hjælpe dig.. men jeg er sku altså lidt i tvivl om hvor du vil hen med det. Er det metrikken? Eller symbolikken?
Altså vers 2 er jo en metafor - man kan ikke hamre på en åben dør. Men det er en svær tekst for der er ikke rigtig noget kød på...

Idahild

Svar #3
20. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

Hej Idahild...

Ja jeg er også selv lidt i tvivl... sorry hvis det irritere dig , men det jeg egentlig genre vil vide er om man kan snakke om et fast metrisk mønster i en tekst....

Jeg ved at jeg stiller nolge kringlet spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

haha.. det er helt i orden.. det er bare nogele gange lidt svært at svare på..

Okay - metrikken hører ind under det lyriske formsprog - så det kan jeg da prøve at kaste noget lys over.

metrik som betyder læren om rytmer er meget vigtig for digte/sangtekster
I den tekst du er igang med er rimene meget essentielle for metrikken. Krydsrimene som også er enderim lyder:

Og det er ik bar såen det kører A
når man hamrer løs på en åben dør B
fuldt fart til vi løber tør B
og det ik bar såen det kører A
hvem kan hører A
når man hamre løs på en åben dør B

Kan du se sammenhængen? Igennem rimet giver man sit udsagn et særligt eftertryk, en sproglig og stilistisk understregning.

Dialekten her har også betydning for forståelsen - ord som "bar" og "Såen" er jo ikke grammatisk korrekt og giver derfor digtet en særlig stemning.

Ordvalg: Her vil jeg igen henvise til udskriftningsmetoden - prøv fx at udskifte "hamrer" med "banker" eller "slår"- det giver ikke helt den samme effekt. Husk: ingen ord er tilfældige i digte -de er valgt med omhu.
Nogle ord kan forekomme poetiske og andre prosaiske så vær lydhør overfor de enkelte ords "værdi"

Endelig forekommer der jo ofte gentagelser i især sangtekster (omkvædet) men der er igen forskel på hvor ofte de forekommer. fx. er der i ovenstående omkvæd 2 gentagelser "Og det er ik bar såen det kører " og "når man hamrer løs på en åben dør" og det enkelte omkvæd bliver jo så gentaget et antal gange... det vil sige at det som står stærkest ved digtets slutning er de 2 overnstående eks. Man kan våge at påstå at det er budskabet (nu tør jeg ikke sige for meget da jeg ikke har læst resten)

Jeg ved godt at det her blev temmelig omfattende men jeg sidder lidt og keder mig herhjemme :-) Håber du kan bruge det...

Idahild


Svar #5
20. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

Hej idahild....

Tak for det fine svar.... men hvad betyder præcis prosasiske ord og poetiske ord hvad er forskellen....

Hvis du stadig keder ig kan du lige skrive for så har jeg et andet spørgsmål hvis det er okay ??

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Kom bare med det...det er god øvelse når man skal ud og være lærer :-)
Jeg lover dog ikke jeg kan svare...

Prosaiske ord - (upoetisk) nøgterne, man kan sige at de ligger op af den denotative betydning.
fx . "om fredagen henter du mig på jobbet" er en prosaisk sætning - den er hverdagsagtig, nøgtern - hvorimod en poetisk sætnig kunne lyder sådan "ved skumringstide om fredagen henter du mig på jobbet og vi cykler sammen hjem. der er mere stemning i en poetisk sætning. Det er ofte tillægsordne som er poetiske og derved skaber stemningen.




Svar #7
20. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

okay tak....

Jeg kommer lige med det sidste for idag:) Og tak for den store hjælp det er også for at blive bekræftet.. så er ikke helt tabt bag en vogn:)

Jeg har et genrelt spørgsmål. Når man arbejder med digte står der hele tiden at rim og rytme hænger sammen? Er det så ikke bare fordi der altid vil forekomme en rytme i udtalelsen af et rim?

Og er der ikke altid en fast rytme i et en sang? eller popsang?

synes til tider det kan være lidt kringlet at beskrive tryksvage og stærkestavelser, men det er vel skiften mellem dem der skaber rytmen ?

det var de genrelle spørsgmål håber det er ere forståeligt, jeg ligger mit konkrete bud til analysen af min sang ind på næste side...:)


Svar #8
20. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

Du var meget tydlig i din beskrivelse af omkvædet i den anden sang.

Nu har jeg forsøgt at gøre rede for rim og rytme i en anden sang nemlig Nik og Jay kan du høre hende synge og hvis du gide må du gerne læse det ignnem jeg har skrvet og se om du ville sige det samme:

1. vers
Hun var 10 år gammel da hun skiftede skole igen
3. gang på 2 år det var rutine for hende
Og hun vidste udmærket godt hvad der ventede hende da hun tog hjemmefra
Det samme show det samme had de samme kommentarer
Hun var klassens tykke pige
Skolen var et helvede
Hun legede altid kun de samme lege
Og havde altid kun sig selv med
Ledte efter lidt medvind
Men valgte hurtig af at give op
Hun lærte at hade sig selv, sit ansigt og sin krop
Løj sig syg fra skole frygtede timerne pjækkede fra dem
Hun var bange
Græd sig selv i søvne hver aften
Og hendes mor var ligeglad når hun en sjælden gang var hjemme
Hun var den mindste af fire
Man lagde sjælden mærke til hende
Stedfaren drak
Og havde han mulighed for det
Fik hun en lussing eller to
Men kun når mor ikke så det
Så du kunne finde hende på blokkens legeplads
Sønderknust på en gynge
Og når du lyttede godt efter kunne du høre hende synge

Mit bud på rim og rytme:
Rytme og rim
Der følges en fast rytme. Rytmen er meget langsom og sangen er skrevet i mol akkord. Der er ikke konsekvent brug af bestemte rim. Der er hovedsageligt brug af enderim i form af trykstærke stavelsesrim og de steder hvor disse rim ikke forekommer bruges der assonans/bogstavrim i form af vokalrim i de enkelte ord i sanglinierne. Dette er med til at skabe en dynamisk form og flow, men også med til at gøre at teksten ikke virker så tung. Det mest iøjenfaldende og måske mest betydningsfulde rim
”gynge- synge” her er to meget betydningsfulde ord som er et trykstærk stavelsesrim, som er de bedste og disse to ord kan have stor betydning for sangen.


Jeg ved ikke om jeg er for ukonkret omkring rytme....

Kan der godt være både assonans og enderim i samme sætning...? ( det kan der vel godt ik)

Det var noget af en smøre???:)

Svar #9
20. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

Meget sødt af dig at hjælpe skulle vidst aldrig have kastet mig ud i lyrik lidt svære end jeg troede:)

Du sagde at du skulle være lærer, hvilket seminarium??

Brugbart svar (0)

Svar #10
20. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Haha.. kan godt mærke du ikke er tabt bag en vogn.. men når det nu alligevel er et offentligt forum kunne det jo være at der også var andre der fik glæde af det.

Du har jo næsten besvaret dine spørgsmål selv... men nu skal jeg nok bekræfte dig :-p

#1 Jo, det vil jeg mene.

#2 I en popsang ja, men ikke nødvendigvis i en sang generalt. Elektronisk musik og nogle rap-tekster har ikke en fast rytme i selve teksten. Den bliver skabt udfra melodien.

#3 Ja det er ikke let, det giver jeg dig ret i - men jo det er dem som skaber rytmen

Idahild

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Der følges en fast rytme. Rytmen er meget langsom og sangen er skrevet i mol akkord. Der er ikke konsekvent brug af bestemte rim. Der er hovedsageligt brug af enderim i form af trykstærke stavelsesrim og de steder hvor disse rim ikke forekommer bruges der assonans/bogstavrim i form af vokalrim i de enkelte ord i sanglinierne. Dette er med til at skabe en dynamisk form og flow, men også med til at gøre at teksten ikke virker så tung. Det mest iøjenfaldende og måske mest betydningsfulde rim
”gynge- synge” her er to meget betydningsfulde ord som er et trykstærk stavelsesrim, som er de bedste og disse to ord kan have stor betydning for sangen.

Jeg skal starte på den frie lærerskole i Ollerup til næste sommer... De uddanner fri- efter- og højskolelærere.

Jeg syns at du har rigtig dogt fat i metrikken. Jeg har dog to ting som jeg syns du mangler

1 - der op til flere gentagelser som også betyder noget for rytmen. fx 4 vers "Det samme show det samme had de samme kommentarer" og "Hun lærte at hade sig selv, sit ansigt og sin krop" er også en form for gentagelse eller udpensling i det mindste.

2 - Du forklarer at der skabes en dynamisk form og flow - og det giver jeg dig ret i, men jeg synes også at den bygger op i løbet af sangen... rytmes øges.

3- Jeg er ikke helt klar over hvad det er du præcist skal med sangen med sætningen "og disse to ord kan have stor betydning for sangen." - Kan? hvordan? Har de ikke bare stor betydning... de kan vel ikke få det?

4 - jo selvfølgelig kan der være både assonans og enderim i samme sætning.


Brugbart svar (0)

Svar #12
20. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Hovsa... det var da ikke meningen at det du havde skrevet skulle med...
Jeg havde bare kopieret det for ikke hele tiden at rulle op på siden :-)

Svar #13
21. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

Hej igen....

Okay jeg tror det er en rigtig god skole... Jeg kender en der går der :)

Men idahild.... eg har lige et sidste spørgsmål, du skrev at du synes at jeg har godt fat i metrikken... men jeg syntes stadig det er svært at sige om sangen har en fast rytme eller ej? men den kan vel godt have en fast rytme selvom den ikke rimer alle steder??

Jeg er lost på det der rytme:)

Og nu bliver du sikkert snart irriteret he he



Brugbart svar (0)

Svar #14
21. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Ihh altså... jeg styre ikke med det er elektronik idag... jeg ville rette noget og kom til at sende.. bare ignorer overstående post....

Brugbart svar (0)

Svar #15
21. maj 2008 af læreridansk (Slettet)

Du vil blive forbavset over hvor megen tålmodighed jeg har - forøvrigt så syns jeg det er spændende...

Ja den kan godt have en rytme uden at rime...

Men jeg kan godt forstå du syns det er svært - for det er jo nærmest et prosadigt med lyriske elementer. Fordi den ikke har en klassisk "sang" komposition med vers, mellemstykke og omkvæd betyder det ikke at rytmen er udeladt.
Som jeg skrev tidligere så syns jeg den bærende rytme lægger i at dynamikken øges. Hvis du prøver at læse det højt vil du automatisk læse hurtigere jo længere du læser. Det har blandt andet noget at gøre med at sætningerne bliver kortere - sådan ser det ikke ud når du bare ser på teksten, men opbremsningerne øges.
Men hmm.. hvis jeg skal komme med et konkret svar så syns jeg faktisk ikke den har en fast rytme gemmen hele sangen... den har elementer af rytme, ja - men det er jo ikke en man "bare" lige synger, rytmen kommer via melodien (går jeg udfra - jeg har ikke hørt sangen)

Men hvis du skal sætte en genre på ville jeg kalde det et prosadigt med lyriske elementer...

Haha,, det ser vist ud til at jeg ikke fik sendt den der post ved et fejltryk alligevel...

Idahild

Svar #16
21. maj 2008 af Leah84 (Slettet)

okay tror ikke jeg tør bevæge mig længere ud:) så jeg kalder det lyrik fordi det er skrevet på vers og er en ang , men med episke træk :)

Det må holde....

Men der jo en fast en fast melodi men kan godt følge dig ikke en hel fast rytme...:)


Brugbart svar (0)

Svar #17
16. marts 2013 af MNør (Slettet)

Jeg ved at denne tråd er gammel, men tænkte på, om I ville komme emd jeres bud på en fortolkning af, hvad 'hamrer løs på en åben dør' betyder. Altså bare den sætning. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #18
16. marts 2013 af Stygotius

De '"tekster" der vises i #0 og #8, får nok ikke Nobelprisen i litteratur.


Skriv et svar til: billedesprog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.