Debat

Projektopgaven i 9.kl.

01. november 2004 af star7 (Slettet)
Hey!

Jeg er en elev på 9.klassetrin der ikke har altfor mange efaringer med projektopgaven pga. sygdom

så jeg tænkte, de der har fået topscore i projektopgaven i 9.kl. kunne give råd og fortælle om sine efaringer her....

Venter at høre mange kloge udtalelser,

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2004 af Mr. Kenneth (Slettet)

Hejsa.

Du skal ihvertfald lave en kanon problemformulering.
Med den er det mugligt at få en okay fed karakter :) lavet en super en men noget ikke andet og fik 9 på den =) så hvis du kan lave en super problemformulering er der ikke så meget at frygte....

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. november 2004 af -1^(1/2) (Slettet)

Det' forholdsvis nemt at få 13. Det kræver blot, at du sammensmelter al lærdom fra de respektive fag, for derefter at lave en kompetent konklusion. Personligt skrev jeg om atombombens implikationer - ergo formåede jeg at referere til samfundsfag, dansk, engelsk, fysik og matemtik. Endvidere skal der jo være et kreativt element: Jeg lavede et "ude-af-proportioner" atom med en diamter på 100 cm i støbejern.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. november 2004 af Feel (Slettet)

Er lige til at få 11....
Man skal bare komme igennem de 4 forklarende niveauer så er den hjemme

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. november 2004 af Kay (Slettet)

Jeg lavede om reality show. Vores hold fik 13 :D

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. november 2004 af Marcus (Slettet)

Jeg SKULLE skrive om Bornholms landbrug og fik 8(mit bedste 8 tal nogensinde)

Svar #6
02. november 2004 af star7 (Slettet)

nice...
hvad var det, der gjorde at I fik en topscore? altså så vidt jeg ved får man 10 hvis man har hjort det hele rigtig flot (arbejdsproces, fagligt inhold, produkt, fremlæggelse) hvad er det der gør at man får 11/13?
er der nogle der har nogle tips/tricks?=)

thxxx soo much in advance

star!

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. november 2004 af LilLulu (Slettet)

Tror nu også en del af det ligger i at lave noget som man ved lærerne kan lide! Og en masse unødvendigt kreativt! Det er noget lærerne også kan lide tror jeg..
Vi havde om 11. sep og lavede en uro med Bush, bin Laden, WTO og fly og både et Legotårn i en eller anden størrelsensorden, hvor man kunne se der var gået ild i det ene tårn og en model af et af tårnene, bygget i tændstikker, hvor vi så fløj et lille Legofly ind i.. Det var tider!!
Tænk at Lego og tændstikker gav et 11-tal.. Mærkeligt..

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. november 2004 af Duc_de_monde (Slettet)

Da jeg gik på Zahles Gymnasieskole fik jeg dengang et 10 tal.

Skrev om Muhammad Ali med henblik på borgerrettighedsproblematikken i USA's 60'er.

Min tale var til et rent 13 tal, men selve det skriftelige blev til noget crap idet, jeg vist referede et helt kapitel i opgaven som citater af forskellige personer. Dette var, sammenblandet med mit "store talent" ;) for det skriftelige, med til at sænke karakteren til 10. Var utrolig skuffet dengang, men er nok forståeligt i dag.

I min klasse røg der 4 gange 13, 2 gange 11, og jeg kan ikke huske hvor mange 10 taller. Klassen kom ud med et af de højeste snits i Danmark.

Mine tips er:

Lav en god disposition over HVAD du gerne vil skrive, og HVAD du gerne vil frem til.

Lav det skriftlige pænt, som i en alm. rapport, overdriv ikke med det grafiske, husk indholdet tæller.

Øv dig på talen, den kan virkelig sparke karakteren i top.

Jeg øvede min tale, idet jeg så taler af forskellige politikere og deres metoder at snakke på, bl.a. Hitler!
Og det gav pote, idet min opgave var politisk orienteret, fremstod jeg som en person, der holdte en tale på for en forsamling, og alle sad og var helt fortabte i opgaven i de 18 minutter det tog mig.

Andre råd, sig aldrig ØØØH, når du skal tænke dig om eller går i stå, så tag en dyb indånding, kig ikke ned på dine papir det forvirrer dig mere, tal udfra din viden og foreståelse istedet.

Jeg fik fx 11 til geo eksamen her i 2.g., og jeg forberedte mig aldrig, idet jeg skulle skide under forberedelsen, vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Så jeg hoppede rundt i lokalet, så jeg ikke skulle skide i bukserne. Heldigvis da jeg skulle ind, fik jeg 5 minutters skidepause, og gik ind, uden at læse, og fik 11. Paratviden tæller altså. ;D

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. november 2004 af -1^(1/2) (Slettet)

"Jeg fik fx 11 til geo eksamen her i 2.g., og jeg forberedte mig aldrig, idet jeg skulle skide under forberedelsen, vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Så jeg hoppede rundt i lokalet, så jeg ikke skulle skide i bukserne. Heldigvis da jeg skulle ind, fik jeg 5 minutters skidepause, og gik ind, uden at læse, og fik 11. Paratviden tæller altså. ;D"

FOR SATAN MAND!

Brugbart svar (0)

Svar #10
05. november 2004 af Duc_de_monde (Slettet)

Eh... hva?

Brugbart svar (0)

Svar #11
05. november 2004 af Feel (Slettet)

vi lavede en en gengivelse af terror angrebet med fly der fløj en i World trade center, røg for røgmaskine, folks reaktioner der var indspillede og sådan

Brugbart svar (0)

Svar #12
05. november 2004 af Duc_de_monde (Slettet)

"Lav det skriftlige pænt, som i en alm. rapport, overdriv ikke med det grafiske, husk indholdet tæller."

Brugbart svar (0)

Svar #13
05. november 2004 af michael.padowan.dk (Slettet)

Jeg lavede om product placement og andre slags specielle reklamer. Et powerpointshow præsenteret af 2 personer, der arbejder godt sammen. Mon man skulle lægge det op, eller ønsker Studieportalen kun videregående opgaver?

Brugbart svar (0)

Svar #14
05. november 2004 af Muller (Slettet)

Heii..

Jeg arbejdede alene.. (som den eneste)
Vores overordnede emne var "Drømme"
Jeg skrev om gadebørn..! Skrev om deres drømme.. om hvorfor de sniffede lim.. og alt muligt..

Jeg var li ved at gå neden om og hjem.. for vidste ik hvad jeg ville skrive om.. Alle ville bare skrive om drømme (altså d at drømme), men jeg ville være mere kreativ..

Så bar vis nogle filmklip, afspil en sang, og gør fremlæggelsen spændende.. (fik 13 :D smiler)

Held og lykke..

Brugbart svar (0)

Svar #15
26. december 2004 af kappa-slappa (Slettet)

#14

Hehe... jeg arbejde også alene som den eneste. Spurgte to nørder, som havde tænkt sig at lave en hjemmeside (selvfølgelig), om jeg ikke bare kunne skrive lidt tekst for dem, men nej.

Vores overordnede emne var frihed, og jeg valgte at skrive om Abu-Jamal og hans uretfærdige fængselsstraf. Min kreative del, var en tegneserie, som jeg kreerede i et eller andet super dårligt program. Tegneserie og tegneserie blev det nu ikke, mere en gang paint-tegninger vist i kronologisk orden.

Pga jeg havde downoladet noget shit på skolens computere (Elasto Mania - ikke porn) - og var blevet bustet - en uge før vi skulle skrive opgave, havde jeg kun adgang til én eneste computer på hele skolen, og jeg skulle sidde på skolen i og med at jeg havde tænkt mig at bruge tegneserieprogrammet.

Anyways... projektugen starter og hver eneste dag sidder jeg fra 8-14 ved samme computer og gøgler med min tegnefilm. Da der er to dage tilbage, indser jeg at jeg nok også hellere må skrive noget. Så finder en amnesty international rapport og nogle engelske artikler, oversætter det og smækker det op i noget power point.

Da jeg så var færdig og havde afleveret mit produkt, fik jeg fri og skulle bare forberede mig på fremlæggelsen. Pga mit tegneserie projekt skulle en medie-lærer overvære min fremlæggelse og han opsøgte mig den dag jeg afleverede opgaven, og fortalte at han først kunne onsdag næste uge. Derfor gik jeg udfra at jeg skulle fremlægge onsdag og gik derefter hjem.

Jeg udskød selvfølgelig det med at forberede min fremlæggelse, så da jeg blev vækket af en klassekamerat om mandagen klokken 11, og fik at vide at jeg skulle fremlægge nu, så var jeg på røven. Det var bare med at få noget tøj på, og så komme over på skolen i en fart.

Da jeg kom derover var de allerede gået i gang med den fremlæggelse, der skulle på før mig, så jeg havde lidt tid inden jeg skulle på. På den tid downloadede jeg lige nogle billeder, klaskede det sammen på en overhead og så læste jeg lige lidt på min opgave.

Jeg gik derind og snakkede om opgaven i 20 minutter og kom ud med et 11 tal. Som den eneste i min klasse fik jeg 11 og havde ikke lavet en skid. Nørderne med internetsiden fik kun 10 og jeg var well chuffed.

Damn... saver sgu folkeren. Det var tider. Prøvede nogenlunde samme stunt med 2.G historie opgaven. Gik igang med at skrive klokken 23.59 og den skulle afleveres næste dag klokken 12. Fik et 5 tal... haha...

Anyways... hvordan gik det med din projektopgave star7?

Haha...

"
Overordnet emne: frihed

Navn: ****

Kappa-Slappa valgte at arbejde med delemnet " Abu Jamal - en dødsdømt i USA"

Som produkt fremlagde Rasmus en animeret computerfilm (lol!), en rapport overheads samt plancher.

Under såvel forberedelsen som i selve projektugen arbejde Kappa-Slappa koncentreret og målrettet med sit emne. Han blev meget optaget af problemstillingen om dødsstraf, især som den bliver praktiseret i USA.

-Her kommer den bedste del, som kun er til at grine af, i og med at jeg ikke havde forberedt en skid, kom for sent og havde morgenhår -

Fremlæggelsen var velforberedt, grundig og diskuterende og viste Kappa-Slappa's optagethed af sit emne samt den store viden og forståelse, han havde tilegnet sig.

Karakter: 11"

Brugbart svar (0)

Svar #16
26. december 2004 af kappa-slappa (Slettet)

øh... giver ingen mening at jeg dækker mit navn med stjerner og så skriver det lige bag efter.

I fremtiden må jeg hellere lade være med at sætte mig ved computeren, når jeg kommer hjem fra byen.

Brugbart svar (0)

Svar #17
27. december 2004 af Micc_86 (Slettet)

OFF TOPIC: Men hvad hedder herren så Rasmus eller Michael (som angivet i din profil)?? :O.

Brugbart svar (0)

Svar #18
27. december 2004 af Mafia girl (Slettet)

Hej...
Da jeg gik i 9.kl. fik jeg 11-tal... Det er en god idé at tage et emne du ikke ved, da du kan forbyde dig mere i det, end et emne du ved noget i forvejen... powerpoint, brochure/folder er altid gode...

Brugbart svar (0)

Svar #19
27. december 2004 af Cille_ws (Slettet)

Hej...
det er meget forskelligt hvilke lærer der giver gode karakterer. Du kan derfor godt lave en super ogpave, hvor du har arbejdet seriøst og godt og så få 9. Ikke fordi det er dårligt, men det er altid ærgerligt at få mindre end man havde regnet med. Personligt fik jeg 11 sidste år i 8. klasse og i 9. klasse fik jeg 9. Det var bare ikke fair, da en anden i min gruppe fik 10 selvom han ik havde lavet en skid. Der er desværre nogle lærere der gør forskel på sine elever, og det er helt forkert. Der er også meget forskel på hver enkelt klasse og skole. Fx fik parallelklasserne rigtig høje karakterer og en gruppe, som ikke havde lavet noget som helst, fik 10!
Så til slut er det bare om at klø på og selv være tilfreds med din indsats og det endelige resultat. =)

Brugbart svar (0)

Svar #20
06. januar 2005 af laurids (Slettet)

Problemet med projektopgaven er at ingen rigtig ved hvad den går ud på, ikke engang lærene selv. Det vigtigste i en projektopgave er at den ikke bliver til en emneopgave, men nærmer en belysning af en konflikt i samfundet grunden til den og måske en løsning på den. hvis man er meget interesseret i et specifikt emne kan opgaven nemt komme til at blive en emneopgave, hvis man ikke holder sig strengt til sin problemformulering. Men det kræver bare at den også er god hvilket er det sværeste at lave jeg kan foreslå: http://www.skrivopgave.dk/problemformulering/.
Snakken om de sidste 1-2 karaktere handler om hvilken lære der bedømmer opgaven sidste år skrev jeg om dopings udvikling indvirkning på sporten det var nok mit livs bedste opgave med perfekt fremlæggelse og det hele. mine gruppe fik 10 af den lærer som bedømte os og han sagde også den var god man han mente vi var galt på den også selvom vi havde alle de sikre kilder men her sagde han bare at sådan var det. uden begrundelse og uden kilder eller noget som helst gav han os 10 jeg snakkede med flere lærere bagefter som havde overværet fremlæggelsen og læst opgaven og sagde det var et klart 13 tal.
Men sådan kan det gå nå man viser noget andet end hvad læreren mener.

Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.