Matematik

Hjælp til Problemregning. 9.kl

10. januar 2005 af "Stræberen" (Slettet)
Har fået udleveret afleveringsopagven op Norske turister i DK, der bl.a omhandler Jesper-hus, Legoklodser mm. Jeg er køret fast i opgave 3.7, de forrige opgaver, skal svarene på dem bruges.

y er antal passagerer
x er antal timer, som Fårup Sommerland har åbent pr. dag (fra kl. 10.30 til 19.45)
ligningen y = 16*60*60/75*x
16 er antal passagerer.
60sekunder, og 60min.
75sek pr. tur inkl. af- og påstigning.

Info der er opgivet: Fårup Sommerland overvejer at indsætte yderligere et tog på banen.
Tog nr.2 starter 30sek senere end tog nr. 1
I tog. nr. 2 er der også plads til 16 passagerer.

Svar på forig opgave, som skal bruges her: (tog nr. 1 kører en tur på 50sek, og 25sek påregnes til af- og påstigning).

Her kommer opgaven:
*Forklar at ligningen y = 2*768*x-16 kan være en matematisk model for det støreste antal passagerer y, der i løbet af x antal timer kan få en tur med de to tog.

Turen i ekspressen er 335m lang.
Og som sagt plads til 16 passagerer.

Nogen der kan gennemskue hvad der skjuler sig bag kulisserne?!, tak på forhånd.

Skriv gerne hurtigst muligt, da den skal aflevere imorgen.
Spørg løs hvis i mangler mere information!.

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2005 af Peden (Slettet)

Hey, det er da vist den jeg fik i 9. klasse ;)

Grunden til at der skal trækkes 16 fra i den sidste ligning er ihvertfald at tog nummer 2 ikke kan nå at køre en fuld tur inden lukketid, så meget kan jeg afsløre ;)

Find antallet af ture pr. dag:
19.45´-10.30 = 9.15 (hvilket betyder 9,25 i decimaltal)

Prøv at regne videre derfra, se på hvor mange der kan være med på hver tur og sådan.


Svar #2
10. januar 2005 af "Stræberen" (Slettet)

Hmm..kan du fikse den op i ruste skuffe 26?..hehe, 9,25 tror sq det er forkeret, det er måske 9,15, da 15min det er en fjerdedel af 60min, eller hva?. Come on der alte, er træt, forpustet, og søvning, bare kom med den..! Hvad med opg.4.1:
.....og brug skemates tal til at begrunde at LEGO-klodser kan bruges til at bygge nøjagtige modeller af virkelige bygninger.
Mursten med fuge: længde på 236mm og en bredde på 70,8mm.
8-knops Lego-klods måler 32mm i længden og 9,6mm i bredden, hvordan i hulens navn skal jeg kunne se hvor den begrundelse gemmer sig?. Gir du et tip/råd = FACIT!..thnx på forhånd. Elsker aktive admin ;.) (fedter ikke) .

Svar #3
10. januar 2005 af "Stræberen" (Slettet)

ps: studerende ved Aalborg Universitet på 3. semester på Indutri og Produktion. Hmm..Indutri, det er vist et meget nyt fag, har nemlig aldrig hørt om den, tror heller jeg gør ;.) .
Sys jeg fortjener facit på opgaverne for den bemærkelsesværdig observertion :.) ..venter spændt. Blodet koger...

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. januar 2005 af Peden (Slettet)

#2:
Mht. Lego opgaven, så er det fordi der et et fast forhold mellem sidernes længde i både mursten og Lego klods.

De 9,25 er rigtigt nok fordi 15minutter er lig en fjedredel af 60.

Flere spørgsmål? :)

PS: www.indstri.aau.dk så kan du lære noget nyt i dag.

Skriv et svar til: Hjælp til Problemregning. 9.kl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.