Dansk

Dansk kortfilmanalyse. FSA

31. maj 2010 af Hingo (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej.

Jeg står snart, og skal til eksamen i dansk, og jeg kan trække en kortfilm. Jeg har bare et problem, og det er at den analysemodel, som jeg har.

Den analysemodel, som jeg har beskriver kun:

Anslag

Præsentation

Uddybning

point of no return

konfliktoptrapning

klimaks

udtoning

Men jeg har så kigget lidt på diverse sider, og herinde. Jeg har fundet frem til den her model, og vil høre om den er bedre? http://www.opgavebutikken.dk/filmanalyse.htm#Filmanalyse

Det skal lige siges, at jeg har 40 min forberedelse, og 20 min hvor jeg skal fremlægge det, som jeg har lavet. Mener selv at der skal lidt teknisk ind også, eller tager jeg helt fejl?


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. maj 2010 af charlottebi (Slettet)

Jeg fandt det her herinde på studieportalen, du kan kigge det igennem også vælge det ud som du mener du kan nå at lave.

 Kortfilm analyse

… En kortfilm er en film der varer mellem 1-15 min. (novelle film 15-60) Der er få personer med i en kortfilm, og ofte kun én eller to hovedpersoner. I en kortfilm vises en enkelt hændelse, og handlingen foregår over kort tid (filmisk tid kan være lig med faktisk tid) Der sker ofte noget andet end man forventer i en kortfilm, og der er personer der formidler noget specielt der vedkommer ”os” – et enkelt budskab. I kortfilm er der meget få og korte replikker. Hvert eneste detalje skal være vigtig for filmen, derfor spiller ting og rekvisitter en væsentlig rolle for handlingen …

- Undersøg generelt om filmen.
Undersøg hvad filmens titel er.
Hvor lang filmen er.
Produktionsåret for filmen.
Hvem har instrueret filmen?
Hvilket land er filmen lavet i?


- Undersøg hvilken genre filmen tilhører.
Fiktionsfilm – opdigtet
Dokumentarfilm – Handler om virkeligheden
Faktionsfilm – blanding af opdigt og virkelige hændelser
Animationsfilm
Stumfilm
Propagandafilm
Reklamefilm osv.

- Undersøg tiden i filmen.
I hvilken historisk tid er filmen lavet?
I hvilken tid foregår filmen ?
Har den tid filmen er lavet i, indflydelse på filmens indhold?
Hvor lang tid strækker filmen sig over?

- Undersøg historien i filmen.
Hvilken historie bliver fortalt via. Filmen?
Hvad handler historien om?
Hvad sker der rent konkret i filmen?

- Undersøg måden historien bliver fortalt.
Hvordan starter historien?
Hvordan udvikler historien sig?
Hvordan kan historien deles op i kapitler?
Fortælles filmen lineært? (med en begyndelse, en handling og en afslutning)
Fortælles historien cirkulært? (når man bevæger sig fra filmens nutidsplan og tilbage eller frem i tiden)


- Lav et resume af filmen.


- Lav et persongalleri over filmen.
Hvilke personer er med i filmen?
Hvilke holdninger og meninger har personerne i filmen?
Hvilke værdier i livet har personerne i filmen?
og hvordan kommer dette frem i filmen?
Hvilken Udvikling gennemgår hovedpersonen i filmen?
Lav en beskrivelse af de vigtigste bipersoner i filmen.
og selvfølgelig af hovedpersonen.

- Lav personkarakteristik af de vigtigste personer i filmen.
Hvordan ser personerne ud?
Hvordan er de i personlighed?
Hvordan har personerne det med sig selv?
Hvem og hvordan er deres familie?
Hvordan har de det med familien?
Hvem og hvordan er deres venner?
Hvordan har de det med deres venner?
Har personerne et job? Evt. Hvilket?
Hvad bruger personerne deres fritid på?
Hvilket miljø kommer personerne fra?
Sker der en udvikling med personerne gennem filmen?
- hvilken?
- Hvordan påvirker det personen, familien, vennerne, osv. ?

- Undersøg miljøet i filmen.
Hvilket miljø foregår filmen i?
Er miljøet med til at fortælle om personernes livssituation?


- Undersøg virkemidlerne i filmen.
Hvilke virkemidler bruger instruktøren for at fortælle sin historie. Hvad ser og hører man når filmen spiller?
- Hvilken betydning har disse virkemidler for fortællingen af filmens historie?
- Hvilken billedbeskæring bliver brugt i filmen? (Totalbillede (fuld størrelse) Halvtotal, nær (ca. ¼ af motivet) Ultranær (close up))
- Hvilken synsvinkel ses filmen i? (normal, fugl, frø)
- Hvilken klipning bruges der i filmen? (krydsklipning (begivenheder der foregår samtidig, stressende klipning ( hurtige klip)Dvælende klipning (langsomme klip) flash back (klip fra fortiden) Flash ahead (klip fra fremtiden))
Hvordan er farverne i filmen? (kolde, varme)
Hvordan er lyden i filmen? (reallyd (hører det vi ser) effektlyd (overdreven lyd af det vi ser) voice over (en stemme uden vi ser personen) underlægningsmusik (orkestreret musik) eksisterende musik (tekstet musik)

- Undersøg budskabet i filmen.
ofte kan man finde instruktørens budskab ved at kigge på filmens tema (kærlighed, pubertet m.m.)
Hvad vil filmen påvise?
Hvilke tanker vil filmen sætte i gang hos tilskuerne?
Hvad vil instruktøren have os til at tænke over?

- Perspektivering.
Perspektiver filmen i forhold til fx andre film, den historiske periode, verdens situationen i dag, eller dit eget liv.

- Lav en vurdering af filmen.


Brugbart svar (1)

Svar #2
31. maj 2010 af dfriisr (Slettet)

Det er ikke just en analysemodel du har dig der - Det er berettermodellen.

Her er min egen analysemodel fra 9. klasses eksamen, 2009.

Fik 12.

www.myupload.dk/showfile/523879b8a32.doc/


Svar #3
31. maj 2010 af Hingo (Slettet)

#2 - Ja, men det er det eneste, som vi har fået om kortfilm :P

Mange tak for hjælpen begge 2. Er ret sikker på at det nok skal gå nu! Nu skal der bare øves lidt.


Brugbart svar (1)

Svar #4
31. maj 2010 af dfriisr (Slettet)

Hehe. :) Selvfølgelig skal det nok gå. Bestemt, når vi snakker folkeskole, er det vigtigt at bemærke lyd, kameravinkler etc.

Held og lykke!


Skriv et svar til: Dansk kortfilmanalyse. FSA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.