Erhvervscase

Erhvervsøkonomi - Markedstype

01. november 2010 af z92 (Slettet)

Hejsa,

Jeg skal bestemme om en virksomheds markedtype er fuldkommen, monopolistisk, oligopol eller monopol.

De har kun 1 produkt, som har en fast pris på 20 kr.

Jeg ville mene det må være en fuldkommen konkurrence, da der ikke ydes mængderabat. Dog mener jeg det også kunne være en monopol eller et differantieret produkt, da de jo sagtens kan kræve samme pris uanset mængde, eftersom de er de eneste der producerer det pågældende produkt.

Hvad mener I?


 


Svar #1
01. november 2010 af z92 (Slettet)

Her er hvad jeg har skrevet i min besvarelse:

-
Da prisen er fast uanset mængde, er markedstypen højst sandsynligt af typen fuldstændig konkurrence. Der må findes en fast markedspris på det pågældende produkt, som ikke – eller næsten ikke – varierer. Det kunne være benzin – man betaler samme literpris lige meget om man køber én eller 100 liter af gangen. I det nævnte tilfælde svinger prisen dog med få procenter, men en ”helt ægte” fuldstændig konkurrence findes stort set kun teoretisk.
Der kan dog efter min opfattelse også være tale om enten et monopol eller et differentieret produkt, eftersom man, hvis man har et unikt produkt, ikke nødvendigvis behøver at yde rabat for at kunne afsætte sine varer. Et monopol har ingen eller næsten ingen konkurrence, og derfor behøver man ikke nødvendigvis at yde mængderabat. Et differentieret produkt kan være så godt i forhold til andre lignende produkter, at kunderne gerne betaler lidt ekstra end hos konkurrenterne, og derfor ser bort fra mængderabatter. Et eksempel på et monopol er Post Danmark, der har eneret til at distribuere breve under 50g. Post Danmark har de sidste par år hævet prisen med adskillige kroner, for at kompensere for digitaliseringen af dokumenter som betyder et færre antal sendte breve. Om du sender 1 eller 20 breve er ligegyldigt; prisen er den samme. Derfor vil jeg mene, at virksomheden jeg skriver om, godt i teorien kunne være et monopol.
Det er dog mest sandsynligt at der er tale om fuldstændig konkurrence, da det er ret sjældent at en producent kan få lov at blive på markedet hvis prisen er for høj – der ville dukke konkurrenter op. Jeg vurderer at virksomhedens markedstype er en fuldstændig konkurrence, og de derfor udbyder et homogent produkt som mange andre også tilbyder. Dette medfører at udbudsprisen kan holdes på samme niveau trods at man producerer sin fulde kapacitet.
-

På forhånd tak :-)


Svar #2
05. november 2010 af z92 (Slettet)

Jeg er stadig i tvivl om dette :-)


Brugbart svar (2)

Svar #3
05. november 2010 af Henriksorensen (Slettet)

Efterspørgselskurven til et monopol er aftagende.....dvs hvis en monopolist ønsker at sælge yderligere enheder, må denne sætte prisen ned. Det behøver en virksomhed ikke på fuldkommen konkurrence, fordi efterspørgslen her er vandret.


Svar #4
05. november 2010 af z92 (Slettet)

Tak for svaret Henrik :). Men jeg undrer mig, hvordan kan efterspørgselskurve være aftagende hvis de er de eneste der har den pågældende vare? Hvis varen er nødvendig, så må folk jo give den pris det koster?


Brugbart svar (2)

Svar #5
08. november 2010 af Henriksorensen (Slettet)

Hvis varen er tilpas nødvendig, vil efterspørgselskurven jo være så aftagende den overhovedet kan være, idet den da vil være helt lodret grundet forbrugerenes fuldstændig inelastiske efterspørgsel. Så kan monopolisten jo sætte sin pris, som det passer denne, imens efterspørgslen vil være den samme.

Da der normalt ikke er tale om, at en monopolist vare er en total nødvendighedsvare, er det klart, at efterspørgselskurven blot må være aftagende.

For virksomheder, der agerer på fuldkommen konkurrencemarkeder, er sagen lige nøjagtig modsat af en monopolist situation, hvis der var tale om en total nødvendighedsvare. En virksomhed på et fuldkommen konkurrencemarked står overfor en fuldstændig elastisk efterspørgsel fra forbrugerens side, hvilket betyder, at vil eller kan virksomhederne ikke sælge varerne til prisen på markedet, må de helt afstå fra at producere og lukke deres produktion ned. De kan jo selvfølgelig prøve at sætte priserne op, men forbrugeren vil jo blot købe hos de virksomheder, der har lavere priser, hvorfor en virksomhed med højere priser bliver udkonkurreret.


Skriv et svar til: Erhvervsøkonomi - Markedstype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.