Børns erstatningsansvar

Klik her og download nu
Opgaven indeholder de generelle regler inden for erstatning, hvor der så senere i opgaven er gået i dybden med børns erstatningsansvar.
Uddannelse: HHX 3. år
Fag: Erhvervsret
Tilføjet af: gregovski
Tilføjet: 03-04-2007
Type: Redegørelse
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste
Studieportalen.dk - Din online lektieguide
Erhvervsret
Større skriftlig opgave
03-04-2007
Indholdsfortegnelse
Indledning
2
Erstatning
3
Culpa-reglen
3
Ansvarsgrundlag
4
Kausalitet
4
Adækvans
4
Økonomisk tab
4
Hændeligt uheld
5
Simpel uagtsomhed
5
Grov uagtsomhed
5
Forsæt
5
Objektivt ansvar
5
Lempelsesregler
6
Specielle erstatningsregler for børn og unge
8
Forældres og andres erstatningsansvar for børn
9
Domme
11
VLD af 27. april 2001
11
VLD af 18. september 1995
13
Behov for specielle erstatningsregler for børn og unge?
15
Konklusion
16
Kildefortegnelse
18
Bilag 1
19
Bilag 2
23
Erstatning uden for kontrakt
1
Bech Gregersen
Euc-Lolland H3A
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Opret Kommentar

Du skal være logget ind for at oprette en kommentar til denne video. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.


Kommentarer til Børns erstatningsansvar

  • Kommentar #1

    09. januar 2009 Af aajay85

    Jeg sidder til daglig i et forsikringsselskab hvor jeg skal skrive en fagprøve. Kommentar #3 har ret. Der er en del fejl samt der bliver brugt forældet information. Bonus Pater.. er ikke en man må nævne længere. Forsikringsmæssigt er han erklæret død. Nu ser man på "normafvigende adfærd" Ligeledes er gennemgangen af om man er erstatningsansvarlig ikke opstillet korrekt. der er 3 forskellige. Objectivt, culpa og en man ikke bruger så meget, f.eks inden for søfarten. hvis der er objektivt er man ALTID ansvarlig, men ikke nødvendivis erstatningsavsvarlig. Det er muligt at skadesvolder kan påvise sig en ansvarfrihedsgrund...Men der er en fast "køreplan" for en erstatningssag. Den bliver ikke brugt. Men en OK opgave til HHX niveau.


  • Kommentar #2

    11. februar 2008 Af 111024

    En del fejl i opgaven... Nogle smfejl, men også en del grove.


  • Kommentar #3

    28. oktober 2007 Af janne3

    Almindelig culpa pålægger skadelidte bevisbyrden, omvendt culpa det modsatte...står det ikke omvendt i opgaven..??


  • Kommentar #4

    03. april 2007 Af Vange

    Opgaven er god, og forklare grundigt de forskellige grundlæggende juridiske begreber og aspekter i erstatningsretten. Opgaven er dog skrevet i et lidt for personligt sprog, med eksempler som "jeg skriver", "Alle der kender til", "mange tror", hvilket kan gøre den ellers fremragende rapport tung og... ja, for personlig. Den virker uvidenskabeig. Det er synd, for indholdet i det skrevne er godt, det er kun formen der fejler. Opgaven ville opnå meget mere "glamour", ved denne distancering til sig selv i opgaven. "Det gælder især i færdselsloven, hvor der tit sker mange ulykker, og tit sker de ulykker på baggrund af, at man har været uopmærksom eller handlet forsætligt i trafikken. Derfor har man lavet færdselsloven sådan, at alle dem med motordrevet køretøj har objektivt ansvar" - Det må vist være en smutter, for Culpa dækker jo ligeledes det forsætlige. Det du mente var nok, at det mere risiko, bør betyde større ansvar, og dermed også erstatningsansvar ved hændelige uheld, netop fordi risikoen for skade er høj ;) Og så en lille bi-ting: Hvis du kunne have fundet eksempler på eks. hændelige, simpel/grov uagtsomme og forsætlige hændelser via domsudtalelser fremfor bogens iforvejen nævnte, havde det været fedt, og opgaven havde som udgangspunkt lagt til 13 (gammel skala), og derefter bevæget sig ned, afhængig af fejl i resten af opgaven. Men tiden er jo knap, og under pres kan det være svært at overskue de mange lovsamlinger, tidskrift for retsvæsen, lovtidende m.m.m. :-) (Håber i øvrigt ikke du selv har siddet og skrive hele domteksten for de 2 domme ind i bilagene 8-) ) For at opsumere, en meget god indholdsmæssig opgave, der går roligt til værks og forklare begreberne, før de anvendes i den endelige analyse. Desværre følger opgavens form (skrivemåden m.v.) ikke indholdet.