Gorgias

Klik her og download nu
Eksamensnotater til Platons Gorgias

Uddannelse: STX
Fag: Oldtidskundskab
Tilføjet af: clunde
Tilføjet: 09-08-2007
Type: Noter
Forrige 1 2 3 4 Næste
Studieportalen.dk
1/4
Gorgias
Sokrates er filosof. Chairefon er ven og beundrer af Sokrates. Gorgias er sofist og kommer fra byen
Leontnoi på Sicilien. Polos er Gorgias’ elev - en ung og selvsikker mand. Om Kallikles ved vi kun,
at han er fortaler for Gorgias og at Gorgias bor hos ham under sit ophold i Athen.
S. 17 - 20 - indledning:
Chairefon stiller Gorgias spørgsmålet om hvilken kunst det er han har forstand på, og hvad han
derfor skal kaldes (ligesom en maler kaldes maler fordi han maler)? Polos svarer for Gorgias og de
to unge har nu en samtale.
Til Chairefons spørgsmål svarer Polos bare at hans kunst er ”den ypperste kunst af alle”. Det er
altså tom snak Polos taler. Efter denne replik blander Sokrates sig med en sarkastisk bemærkning
(l.12, s. 19).
Første samtale: Sokrates og Gorgias, 449c - 461.2 0 - 37:
En lærer i retorikken vil ligesom enhver anden lærer give sin viden videre for at andre skal bruge
den på en retmæssig måde. At eleven så vælger at misbruge deres viden til uretmæssige formål er
elevens egen fejl.
Sokrates stiller spørgsmålet, om retorikeren har samme forhold til ret og uret, godt og ondt, skønt
og hæsligt osv. som til sundheden, musikken eller noget af det de andre fag tager sig af. Det forhold
retorikeren har til sundheden og musikken osv. er nemlig det, at han har indrettet en teknik, der kan
overtale andre om disse ting (musik og sundhed fx) uden egentlig selv at have nogen viden om hvad
der er rigtigt eller forkert. Han er ukyndig, men kan alligevel gå for at vide mere end den kyndige.
Sokrates spørger dernæst om det er en forudsætning at man skal kende til hvad der er ret og uret når
man kommer til Gorgias for at blive undervist i retorikkens kunst, eller hvis man ikke kender til det,
kan bliver undervist af Gorgias i også det?
Gorgias svarer, at hvis én ikke ved besked, vil han undervise vedkommende i det.
Ligesom en der kan byggekunsten er bygmester, må edner har lært om det rette, selv være
retskaffen. De retskafne må handle retmæssigt. Tarlen må være retskaffen idet han kender
til ret og uret. taleren vil aldrig nære noget ønske om at handleretmæssigt.
Gorgias modsiger sig selv: nederst s. 31 - 32 taler han om, at retorikken godt kan misbruges af
eleven til at yde uretfærdighed. Senere (alt det ovenstående s. 35 - 37) kommer han i dialog med
Sokrates frem til at den uddannede taler ikke er i stand til at anvende talekunsten på uretmæssig
måde, eller til at have noget ønske om at øve uret.
Samtale/dialog: AGON (konkurrence) >< tale.
Spillereglen er spørgsmål og svar. Sokrates stilsep ørgsmålene og er på den måde stærkest i
samtalen. Spørgsmålene har til hensigt at fjerne
nviden.
Sokrates’ præmis er ”indsigtsdeterminisme”. Den, dr ved, hvad det gode er, gør det gode.
(Den, der gør det onde bliver ulykkelig = fravær afVITA BETA)
Retorikken opdrager + uddanner (paideia).
3. samtale
Sokrates mener, at Kallikles, da han er retoriker, ikke er i stand til at gå imod det folket vil have.
Han siger det, hans favoritter ønsker eller mener. Sådan er det med retorikken.
Forrige 1 2 3 4 Næste

Opret Kommentar

Du skal være logget ind for at oprette en kommentar til denne video. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.