Hald Ruiner ved Viborg og Den foruroligende ælling

Klik her og download nu
Sammenligning af to billedanalyser af "Den Foruroligende Ælling" og "Hald Ruiner ved Viborg". Analysen lægger vægt på forholdet til historisk, litterær tid samt en psykoanalytisk indfaldsvinkel. Romantikken og H.C. Andersen bliver der perspektiveret til.
Uddannelse: STX 3. år
Fag: Dansk
Tilføjet af: rasmushs
Tilføjet: 06-03-2007
Type: Billedanalyse
Studieportalen.dk
1 .W
BILLEDANALYSE
DEN FORUROLIGENDE ÆLLING
Asger Jorn
(1914-73) har malet
”Den Foruroligende Ælling”
(”Le canard
inqiétant”) i 1959 med olie på lærred. Han var en af eftertidens største malere og
beskæftigede sig særligt med en meget impulsiv udtryksform. Billedet er skabt på
den måde, at AJ har fundet et gammelt såkaldt ”fidusbillede 2 ” og på dette malet
selve ællingen.
INDLEDNING
Asger Jorn med
cigar i munden
Det umiddelbare indtryk man får, når man ser på billedet, er en iøjnefaldende
ælling, der står i en skov eller noget natur og kigger på et hus. Man tænker, at
ællingen på en måde er galt i byen - den hører ikke rigtig til. Omgivelserne virker dystre og ællingen
nærmest opflammende, men i lyse farver.
Billedet er et totalbillede malet i en abstrakt-ekspressionistisk stil. Det ser man på den måde, at farverne
og selve udtrykket i billedet er de bærende elementer. Der er ikke lagt vægt på at få billedet til at fremstå
realistisk eller i overensstemmelse med naturlove; der er tværtimod lagt vægt på at udtrykke nogle
stærke følelser og tanker. Derfor træder nogle af objekterne frem i forvrængede perspektiver, hvilket
giver en stor oplevelsesmæssig kraft på den måde, at der sættes mange associationer i gang. Det kan
måske endda vække forargelse, idet man kunne kritisere billedet for at være malet direkte barnligt eller
på primitiv vis.
Huset og træerne virker dog forholdsvist realistiske. Maleren har valgt at male disse på en naturtro
måde, men tydeligvis ikke med overvejende vægt på detaljen - altså impressionistisk. Man fornemmer,
at de fremstår på den måde, han har indtrykket af, at de er på. (Dvs. at de fremstår subjektivt.)
Ællingen står på den måde i en stærk kontrast til sine omgivelser og virker ikke som en naturlig eller
realistisk del af billedet. Der er sandsynligvis tilsigtet en kontrast mellem det let genkendelige og noget
abstrakt-ekspressionistisk. Dette er et af kendetegnene ved AJ. Han var en oprører og var også kendt
for at radikalisere sine udtryk.
Billedet kan overordnet karakteriseres som et modernistisk billede. Denne måde at fremstille et motiv
på og selve teknikken - at male oven på et gammelt værdiløst kunstværk - er ikke noget, man har brugt
før i tiden; det er noget moderne.
KOMPOSITION OG SYNSVINKEL
Ællingen står i frøperspektiv og huset i normalperspektiv. På denne måde kunne man påstå, at det ikke
er ællingen der er galt i byen, men omgivelserne, som er på dens territorium. Når man ser ællingen i
frøperspektiv, virker det som om, at man ser op til den, og den virker dermed større og mere
frygtindgydende.
Billedet er beskåret på den måde, at både ællingen og huset er placeret midt i billedet. Dette giver
anledning til tanker i forhold til magtkamp. Dyrene/naturen mod menneskene/kulturen. Altså en kamp
om en plads i livet mellem dyr og mennesker eller natur og kultur.
2 Et gammelt værdiløst kunstbillede
SIDE 5 AF 9

Opret Kommentar

Du skal være logget ind for at oprette en kommentar til denne video. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.