Om samfundsfaglig metode

Klik her og download nu
Lille dokument omkring samfundsfaglig metode. Kendskab til metode er helt essentielt inden for samfundsfag, for uden det bliver det svært at stole på de resultater, man kommer frem til. En god måde, hvorpå man kan forstå, hvad samfundsfaglig metode handler om, er at forstå det som bindeleddet mellem teori og empiri. Dette indebærer (mindst) to vigtige spørgsmål: • Hvordan indsamler man brugbar empiri? • Hvordan analyserer man den indsamlede empiri?
Uddannelse: Andet 3. år
Fag: Samfundsfag
Tilføjet af: FredeW
Tilføjet: 21-07-2009
Type: Andet
Forrige 1 2 Næste
Studieportalen.dk
Om samfundsfaglig metode
Kendskab til metode er helt essentielt inden for samfundsfag, for uden det bliver det svært at stole
på de resultater, man kommer frem til. En god måde, hvorpå man kan forstå, hvad samfundsfaglig
metode handler om, er at forstå det som bindeleddet mellem teori og empiri. Dette indebærer
(mindst) to vigtige spørgsmål:
Hvordan indsamler man brugbar empiri?
Hvordan analyserer man den indsamlede empiri?
Indsamling af empiri
Grundlæggende kan man skelne mellem kvalitativt og kvantitativt materiale:
Kvalitativt materiale er tekstmateriale. Det kan f.eks. være interview, taler, breve, traktater,
korrespondencer, historiske skildringer og meget andet.
Kvantitativt materiale er talmateriale. Det kan være opgørelser over bruttonationalprodukter
eller andre økonomiske mål, meningsmålinger, demografiske statistikker og mange andre
ting.
Internettet er et godt redskab til indsamling af begge slags materiale. Eksemplerne er mange. Her
skal blot gives et par links, der kan illustrere mulighederne:
Anders Fogh og Poul Nyrups taler som statsminister siden 1997
Vigtige taler af Barack Obama
Et stort udvalg af kvanitativt materiale fra Danmarks Statistik
Derudover er en tur på biblioteket en god ide. Bibliotekarerne kan ofte hjælpe med at finde
materiale, som man ikke umiddelbart selv kan finde.
Endelig er det selvfølgelig muligt at lave ens egen undersøgelse, men der opstår nogle naturlige
begrænsninger. Hvis man vil skrive om unges identitetsdannelse, er det relativt nemt at finde et ungt
menneske, man kan interviewe. Det er derimod noget sværere at komme til at interviewe
finansministeren, hvis man skriver om årets finanslovsforhandlinger. Det samme gælder
kvantitative spørgeskemaundersøgelser: man kan sikkert ret nemt få adgang til at dele
spørgeskemaer rundt på ens gymnasium eller gamle folkeskole, men hvis man derimod skal bruge
Forrige 1 2 Næste

Opret Kommentar

Du skal være logget ind for at oprette en kommentar til denne video. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.