"
>

medier

Klik her og download nu
mediernes udvikling - har de magt og hvorfor?

Illustreret med grafer/diagrammer.
Uddannelse: STX 3. år
Fag: Samfundsfag
Tilføjet af: færch
Tilføjet: 15-08-2006
Type: Rapport
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste
Studieportalen.dk - din online lektieguide
Daniel Ravn og Egedius Færch
Medier og politik 03+04
2SA2
d.13-12-05
Medier og politik
I disse dage omtales medierne ofte som den fjerde statsmagt. Men hvad er grunden til at medierne
tituleres sådan? Det er et af de spørgsmål vi vil prøve og besvare i rapporten, hvor vi går i dybden
med hvor meget magt medierne reelt set har og vi fokusere på forholdet mellem journalisten og
politikeren.
Spørgsmål 1:
I den følgende opgave, som er indholdet til spørgsmål 1, vælges tal fra nogle udvalgte tabeller i
SamfStat05, der skal indgå i 6 diagrammer med henblik på at skabe et overblik over mediesituation
i vor tids Danmark og hvori der hovedsageligt fokuseres på selve nyhedsformidlingen.
Figur 1:
Figur 1 til venstre
herfor viser
sammenhængen
mellem forskellige
samfundsgruppers
livsstile, som er
illustreret med farver
og deres typiske valg
af aviser. Disse
livsstile er et billede på
deres sociale, politiske
og økonomiske
forhold, hvilket
fremgår heri. Dette kan
hjælpe til forståelsen af
nedenstående diagrammer.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Opret Kommentar

Du skal være logget ind for at oprette en kommentar til denne video. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.


Kommentarer til medier

  • Kommentar #1

    29. januar 2013 Af Sidsel113

    Hej, rigtig fin opgave, men ville lige spørger dig hvor man kan finde de grafer og diagrammer, da jeg selv er igang med projektopgaven og medier. Håber du vil svare. Tak på forhånd :-)


  • Kommentar #2

    24. januar 2010 Af jakobfriis

    Fine grafer. Desværre med mange stavefejl.


  • Kommentar #3

    15. august 2006 Af SomeOneMore (Slettet)

    En rigtig fin rapport, med gode kildehenvisninger, der dog står løbende i teksten, og ikke som en fod/slut note.

    Grafer o.l. dokumentationsmateriale er en naturlig integreret del af opgaven.

    Det eneste der mangler, er selve spørgsmålene, vi som udefrakommende jo ikke kan kende med sikkerhed.

    Alternativt (med forbehold for, at jeg ikke kender de præcise spørgsmål), kunne man evt. komme ind på hvordan medierne i dag bruger andre medier til at markedsføre sig overfor en anden del af målgruppen, end mediets nuværrende læsere.

    Der konkluderes eks.:
    "primært er de gamle som ikke bruger Internettet og primært er de unge som ikke læser aviserne"

    Her ville det måske have været relevant, at inddrage kampagnen "Avistid.dk", der har til formål at få flere til at læse de trykte aviser. Og hvordan køres denne kampagner for klassiske avismedier? Jo, den køres via TV og Internet.

    Der er altså tale om en mediekonflikt mellem den klassiske avis, og de moderne medier. Og det er heri interesant, hvordan de udnytter hinandens potentiale til at fange den del af deres målgruppe, de umiddelbart ikke selv kan nå.
    Men det er selvfølgelig med forbehold for de konkrete spørgsmål, der ikke fremgår af selve opgaven.