Fysik

Elektromagnetiske regler

08. juni 2011 af MarieCurie (Slettet)

 Jeg sidder og forbereder mig på min fysik/kemi-eksamen, men har nogle problemer med de forskellige regler ang. elektromagnetismen. VI har nemlig kun lært om gribereglen, men jeg vil gerne kunne svare på de andre regler, hvis censor skulle spørge ind til det (eller bare have lidt ekstra viden for at imponere).

Efter at have læse rundt omkring (også herinde) tror jeg, at jeg har fået styr på tommelfingerreglen, lillefingerreglen og Ørsteds regel. Nedenunder har jeg skrevet mine noter om disse regler ind, og vil gerne høre, om jeg har opfattet dem korrekt. Samtidig vil jeg gerne have en definition på højrehåndsreglen, da jeg endnu ikke har fundet to forklaringer, der lyder ens.

Ørsteds regel: <span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family: "Times New Roman","serif"">Hold højre hånd med fingerspidserne i strømmens retning. Ledningen skal være mellem magneten og håndfladen. Magnetens nordpol vil da slå ud til tommelfingersiden. Bruges til at forudsige hvilken side polerne vil være.</o:p>

Tommelfingerreglen: Lad tommelfingeren pege i strømmens retning i en ledning, så vil ledningens cirkulære magnetfelt have samme retning som fingrene peger i. Fortæller om vandret, stationær, frit drejelig magnetnåls udsving i et stationært magnetfelt.</o:p>

Lillefingerreglen: Hold højre hånd langs med ledningen med fingerspidserne i strømmens retning. Kraftlinjerne fra magnetens nordpol skal gå ind i håndfladen. Ledningen vil da slå ud til lillefingersiden. Siger noget om kraftpåvirkningen på en strømførende, frit bevægelig i et stationært magnetfelt.</o:p>

På forhånd mange tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2011 af mathon

                              Husk at tommelfingerreglen også er en højre-hånds-regel


Skriv et svar til: Elektromagnetiske regler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.