Matematik

Angiv løsningen til differentialligningssytemet

15. december 2011 af TheEdge4 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa.

Jeg har en opgave som hedder:

Angiv løsningen til differentialligningssytemet (se vedhæftet for oplysningerne)

Hvordan skal jeg gribe det an? Skal jeg indsætte u1 og u2 tallene på x,y`s eller t`s plads, eller hvordan fungerer det?

Det skal lige nævnes at jeg laver det i Maple, så den gør jo meget af arbejdet selv.

Håber i har tid til at hjælpe.

Mvh Mads

Vedhæftet fil: Nyt billede (11).bmp

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2011 af Andersen11 (Slettet)

Det giver ingen mening, som du har skrevet det op. Mener du systemet

y1' = -17y1 + 10y2

y2' = -30y1 +18y2       ?

Det er et ligningssystem i de to funktioner y1 og y2 . Matricen genkendes fra en anden af dine opgavetråde.

Der er ikke meget hjælp ved at bruge Maple, hvis man ikke forstår, hvad der foregår.

Svar #2
15. december 2011 af TheEdge4

Hej.

Nej det er rigtig med Maple, men jeg forsøger at lære at bruge det. Jeg har siddet med Maple i 3 dage nu, så jeg er stadigvæk nybegynder. Jeg prøver at forstå samspillet med mellem udregninger og Maple, så det er ikke fordi jeg vil læne mig tilbage, og bare taste tal ind og få et svar.

Jeg kan godt se det ikke var så præcist skrevet op, jeg prøver lige igen.

U1 og U2 er egenvektore for systemets koefficientsmatrix, som er beregnet fra tidligere opgaver.

Sådan som jeg har forstået det, skal ligningen(som står i midten af maple dokumentet) bruges til at løse opgaven? Det var der midt spørgsmål kom, om jeg skulle bruge egenvoktorenes koordinator til at erstatte y, x eller t`s plads i ligningen?

Håber spørgsmålet er lidt klarere. Billedet fra Maple, var bare lige for at give hvilke oplysninger jeg havde, det er ikke sådan opgaven skal sættes op.'

Mvh Mads

Skriv et svar til: Angiv løsningen til differentialligningssytemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.