Dansk Historieopgave

romerske teaterstykker

25. september 2012 af anderslf (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg leder efter et romersk teaterstykke der fortæller om samtiden og de samfunds problemer der er, og hvordan de her teaterstykker påvirker samfundet i romeriget.
jeg har valgt at skrive DHO om romersk litteratur og blev rådet til at fokusere på det romerske teater, så jeg skal bruge noget materiale, gerne bøger, om historien omkring romersk teater og et teaterstykke der er skrevet på nogenlunde samme periode som historie bogen forklare om, så det hænger sammen.

jeg har kigget på Terents Eunokken, jeg har bogen: om fortidens fremtid og har bestilt bogen: Plautus' verden : økonomiske og sociale relationer i komedierne
nogen andre forslag ?  


ps. jeg har ingen ide om hvor relevant det materiale jeg fundet er om emnet.


mvh Anders


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. oktober 2012 af Pettson

Hindsholm, Søren Chr.
Plautus' verden : økonomiske og sociale relationer i komedierne
BOG: Kbh., Museum Tusculanum, 1990. - 128 sider. - (Studier fra sprog- og oldtidsforskning, nr. 313 = 98. bind = Årgang 1988)
Emne: Plautus, T. Maccius ; latinsk litteratur ; litteratur ; komedier ; bankvæsen ; 299-200 ; 199-100 ; husholdninger ; Romerriget
Gennem Plautus' (250-184 f.kr.) komedier gives et billede af den romerske husstands forhold til penge, bankierer og ågerkarle, af dens indtægtsmuligheder og udgifter og af arbejdsfordelingen i den
Serien udgivet af Det Filologisk-Historiske Samfund
Titelark til seriens 98. bind (årgang 1988) indlagt (2 blade)
Litteratur: side 111-114

Som jeg opfatter dine oplysninger er bogen i højeste grad relevant. Du kunne måske supplere med denne her (der indeholder tekster af Plautus, Cicero, Lukrets, Catul, Sallust, Vergil, Horats, Tibul, Properts, Ovid, Seneca, Petronius, Lukan, Martial, Tacitus, Juvenal):

Veje til Rom : romersk litteratur fra Plautus til Juvenal
Ole Thomsen
BOG: Århus, Aarhus Universitetsforlag, 2008. - 615 sider
Emne: litteraturhistorie ; latinsk litteratur
Tekster fra den romerske litteraturhistorie med portrætter af lyrikere, komediedigtere, historikere, satirikere, spøgefugle og humanistiske vismænd fra den romerske litteraturs storhedstid 200 f.Kr. til 100 e.Kr.
De udvalgte tekster oversat fra latin
Med litteraturhenvisninger

Artiklen Titus Maccius Plautus i Den Store Danske : Gyldendals åbne encyklopædi oplyser:
"Blandt hans 20 bevarede komedier er de mest berømte Amphitruo, Aulularia (Komedien om pengekrukken), Krigsfangerne, Brødrene Menaechmus, Miles Gloriosus (Den stortalende soldat), Mostellaria (Komedien om spøgelser) og Pseudolu".


Svar #2
04. oktober 2012 af anderslf (Slettet)

Tak for svaret Pettson! Jeg kigger på det og krydser fingre :)

Ha en god dag!


Skriv et svar til: romerske teaterstykker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.