Samfundsfag

Hvordan en sejr til Hillary Clinton?

14. september 2007 af l.wessberg (Slettet)
Hej.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til en begrundet strategi for hvordan Hillary Clinton får en sejr til det demokratiske parti?
Hvordan kan man evt. komme ind på udenrigspolitiske, økonomiske og sociale aspekter?

Findes der evt. en side jeg kan gå ind og kigge på og få lidt hjælp der?

På forhånd mange tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2007 af FredeW (Slettet)

En oplagt mulighed er at kigge på de såkaldte svingstater. I USA er det sådan, at der er en lang række stater, hvor man på forhånd kan sige, at det er ret sikkert, at de går til hhv. den demokratiske og den republikanske kandidat.

For demokraterne er det stater som Californien og nordøststaterne, mens det for republikanerne er en del stater i Syden og i Midtvesten.

Du kan evt. se et kort over dem her (for 2004 - det svinger selvfølgelig lidt fra valg til valg): http://static.howstuffworks.com/gif/swing-state-2.gif

Ved de sidste to valg har det været hhv. Florida og Ohio, der har været afgørende, så at koncentrere sig om dem ville måske være smart.

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Hej!

Sys det her, er et meget interessant emne! Skal snart skrive studieretningsopgave, så er der nogle som har nogle ideer til hvordan jeg kan gribe den an med dette emne?? Ville det ikke være oplagt at bruge historie som sidefag? - men hvad skal jeg bruge historie til?
Nogle ideer??

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september 2007 af FredeW (Slettet)

Hvad er det, du synes lyder interessant?

Kampagnestrategier?
Valgsytemet?
Andet? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Ja både valgsystemet og deres kampagnestrategier, men hvordan skal jeg flette historie ind? Skal jo benytte nogle kilder, men præcist hvad skal de handle om?

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. september 2007 af FredeW (Slettet)

Tja, valgsystemet har mig bekendt ikke ændret sig så meget igen i løbet af USA's historie, så det gør det måske lidt sværere at få en ordentlig skelnen mellem samfundsfag og historie i en opgave.

Kilder er der jo masser af: Taler, tv- og radiodebatter, "insider"-beretninger osv. Det kommer dog selvfølgelig an på, hvad din problemformulering skal være.

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Så er det en dålig ide? Skal snart vælge mig et emne jeg vil skrive om og er seriøs lost!!
Må jeg spørge om, hvordan du ville gribe den opgave an????
Skal jeg vælge noget andet osv...

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. september 2007 af FredeW (Slettet)

Næh, jeg tror skam, ideen er fin nok. Mit problem er dog, at jeg gik i gymnasiet i gamle dage før reformen, så jeg har aldrig prøvet at skrive en studieretningsopgave og aner ikke noget om kravene til den.

Amerikanske præsidenter er dog et glimrende emne, al den stund at det vel nok er verdens mest magtfulde embede og dermed har personen der indehaver det en ikke ubetydelig indflydelse på verdens udvikling.

Generelt gælder det når man skal skrive en opgave, at det er utrolig vigtigt at finde en god problemformulering (dvs. glem alt om hvilke kilder osv. indtil videre).
Derfor skal du sætte dig ned og tænke over hvad du synes er spændende (f.eks. vedrørende amerikanske præsidenter) - det kan udmærket være kampagnestrategier. Et interessant spørgsmål her kunne f.eks. være: "Hvilken strategi er den bedste en amerikansk præsidentkandidat kan følge i sin valgkamp?"

Her kan du nemt komme ind på samfundsfaglig teori:
-Stemmeadfærdsteori
-Valgsystemets betydning
-Og sikkert en del andet når du tænker dig om.

Det nemmeste at kombinere en sådan problemformulering med, er dog måske nok dansk og ikke historie (forudsat at medielære stadig hører ind under dansk, for så kan du tage fat i retorik osv.)

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Kan også meget bedre lide dansk, så kunne være fantatisk, hvis jeg kunne dreje den til det! Så med dansk, kunne jeg fx tage fat på en valgtale? Noget andet?:)

Du skal være glad for, at du undgik den nye reform! Sys den er meget indviklet. Jeg er begyndt at forstå studieretningsopgavens formål, men stadigvæk føler jeg mig som forsøgskanin.
Problemet er bare, hvad jeg i alverden skal skrive om!! Det skal være et emne, som ikke er alt for svært, men også et som jeg kan skrive 15-20 sider om. Heldigvis, med denne nye reform, er det lærernes tur til at lave problemformuleringen for os. Jeg skal bare sige mit emne og hvilke fag. Det er da altid noget!

Men emne? Gud det er svært...

Brugbart svar (0)

Svar #9
16. september 2007 af FredeW (Slettet)

Hehe, jeg kan sgu godt forstå dig :-)

Jeg er dog som sagt ikke sikker på, hvor danskfagets afgrænsning går, så hvis jeg var dig, ville jeg nok snakke lidt med min dansklærer om det.

Brugbart svar (0)

Svar #10
17. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Okay! Tak for din hjælp - selvom det ikke har været meget, så sidder jeg pris på at du gad at give råd..
Jeg må bare lige lægge hjernen i blød om, hvad emne jeg skal arbejde med. Hvis du skulle vælge et emne indenfor samfundsfag, hvad ville du så vælge? - hvis det er okay, at jeg spørger!:)

Brugbart svar (0)

Svar #11
17. september 2007 af FredeW (Slettet)

Tja, mine interesser ligger især ved international politik, så jeg ville nok vælge et emne inden for dette (skrev selv SSO om FN).

Jeg synes dog også vælgeradfærdsteori er meget spændende, så jeg ville da heller ikke være afskrækket af at skrive en opgave, der handler om "hvordan man bliver valgt til præsident i USA" ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #12
18. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Okay tak! Lige nu er det også mit emne, men søger stadig lidt rundt for emner!! men tak!

Brugbart svar (0)

Svar #13
21. september 2007 af sukkerknald (Slettet)

Hej igen,

Hvis jeg nu gerne vil skrive min opgave baseret på det moderne samfund - altså indenfor sociologi og modernitet - hvordan kunne jeg så få dansk med??? Vil meget gerne have hjælp!!

Skriv et svar til: Hvordan en sejr til Hillary Clinton?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.