Fysik

Skal udlede brydningsloven

10. oktober 2004 af Jakob17 (Slettet)
Jeg skal udlede brydningsloven i forbindelse med en fysikrapport. Jeg har svært ved at finde litteratur omhandlende brydningsloven og metoder til at udlede den udover pensum. Jeg ville blive glad hvis der var nogle personer her på siden der kunne give nogle gode råd til at udlede den (vektorregning e.lign. måske?) eller til litteratur jeg kunne anskaffe mig så jeg kunne udlede brydningsloven på et ordentligt niveau... Hvad hedder brydningsloven forresten på engelsk, mhp. at søge på www.wolfram.com e.lign..

På forhånd mange tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2004 af riquelme (Slettet)

Brydningsloven kan udledes af et simpelt princip der kaldes "Huygen's princip". Dette princip siger at ethvert punkt på en bølgefront kan opfattes som udgangspunkt for en ny (kugleformet) bølge; en ny bølgefront fås så ved superposition af disse "nye" bølger.

Udledningen af brydningsloven vha. Huygens princip er en _meget_ simpel geometrisk øvelse og kan sagtens laves i gymnasiet.

Søg på "Huygen's principle" på google.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2004 af frodo (Slettet)

det er (så vidt jeg husker) den måde man lærer det på! Men hvorfor gå ud over pensum. Et bevis er et bevis.

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. oktober 2004 af riquelme (Slettet)

brydningsloven hedder "law of refraction" eller (ofte) "Snell's law"

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. oktober 2004 af 7419 (Slettet)

Se her:

http://scienceworld.wolfram.com/physics/SnellsLaw.html

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. december 2005 af mua786 (Slettet)

jeg skal også ha udledt brydningsloven, og har set på det ovenstående link...
men kan ikke komme videre end trin 3.
hjælp :-(

Skriv et svar til: Skal udlede brydningsloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.