Kemi
polaritet.
Jeps, jeg har stofferne vand, dibrom, heptan og cyclohexen. Jeg skal forklare om stofferne er polære/upolære.
Jeg ved at vand er polært pga. EN-forskellen imlm. O og H er mlm. 0,5 og 1,8. Så derfor har den en lille dipol.
Dibrom må være upolær da stofferne er lige stærke og trækker lige hårdt i hinanden.
Okay.. her er så mit problem. Jeg er ret sikker på at heptan og cyclohexen Begge er upolære.. men.. altså jeg kan bare ikke forstå hvorfor. Carbon ligger meget højt oppe og ud imod højre på periode systemet, så EN-forskellen mlm. carbon og hydrogen i de 2 stoffer må da være højere end 0,5?.. Så hvori ligger forklaringen egentlig.
Svar #1
22. januar 2009 af Arctan (Slettet)
Heptan og cyclohexen er begge symmetriske molekyler, så der ikke er noget permanent dipolmoment (elektronforskydning). Derfor er de begge to ganske rigtigt upolære.
Svar #2
22. januar 2009 af Larsendrengen (Slettet)
Forskellen i elektronegativitet mellem C og H er ganske lille (ca. 0.3), og en almindelig C-H binding regnes også for at være ganske upolariseret.
Skriv et svar til: polaritet.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.