Matematik

Ligebenet trekant

27. marts 2009 af SophieTheOne (Slettet)

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe mig med denne her opgave.

Figuren viser en ligebenet trekant ABC, hvor vinkel A= vinkel C. Punktet D ligger på siden AC og danner en vinkel på 39,0 grader og deler siden AC op så DC er 5,3. Punktet E er midtpunktet af siden BC.

Beregn vinkel C og siden EC = Vinkel c har jeg fået til 51 og siden EC til 3,3 , er det rigtigt?

Beregn længden af højden fra B på siden AC?
Jeg forstår ikke, hvad der menes med denne opgave? Jeg ved slet ikke, hvor denne højde skal være? Har sat en illustration af trekanten som en vedhæftet fil.

Beregn arealet af trekant ABC?
Når jeg har fundet de relevante sider, hvordan skal jeg så regne arealet?

På forhånd tak
 

Vedhæftet fil: trekant.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2009 af ZaphoD (Slettet)

Højden i din trekant er den linie der står vinkelret på AC og rammer punktet  B, og arealet findes ved 1/2 * højden * grundlinien


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2009 af ZaphoD (Slettet)

For nemmere at forstå det, så forestil dig et rektangel, hvor du tegner en streg fra to modstående hjørner. Du har da 2 trekanter, og det giver således mening at udregne arealet af en trekant ved halvdelen af højden * grundlinien. Håber det hjælper lidt på forståelsen


Svar #3
27. marts 2009 af SophieTheOne (Slettet)

Sådan som jeg har forstået det så skal der går en lige linie fra B til den rammer 39,0 & det vil så være højden. Men det går jo imod alle regler?

Hvordan beregner man den højde?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2009 af lallenalle (Slettet)

smid eventuelt dine beregninger op samt hele opgave formuleringen så kigger vi på det


Svar #5
28. marts 2009 af SophieTheOne (Slettet)

Trekanten er vedhæftet som fil her,

og opgaven lyder:

Figuren viser en ligebenet trekant ABC, hvor vinkel A= vinkel C. Punktet D ligger på siden AC og danner en vinkel på 39,0 grader og deler siden AC op så DC er 5,3. Punktet E er midtpunktet af siden BC.

Find arealet af trekant ABC & Beregn længden af højden fra B på siden AC?


Skriv et svar til: Ligebenet trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.