Studér i udlandet

1 år til usa

01. september 2009 af hhmp (Slettet)

Hej folkens.

Jeg er en pige der gerne vil over og bo i USA i et år.
Jeg er dog i tvivl om hvordan det foregår med visum og arbejdstilladelse.
er der nogen der har erfaringer med dette?
Hvordan finder man noget arbejde i en storby, og noget man evt. kan bruge fremover når man kommer tilbage. Altså er der store chancer for at blive ansat i en stor virksomhed derovre. Hvor kan man søge? Og findes der andre alternativer.

Hvilke hjemmesider er der for køb af lejligheder derovre. Andet relevant viden?

Så kom med det, tak på forhånd. :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
08. september 2009 af cilliebillie (Slettet)

Hej!

Jeg er pt i USA for at studere, så jeg kan godt svare på nogle spørgsmål, hvis du er interesseret?

Først og fremmest kommer det an på, hvad du vil lave i USA. Der er forskellige slags visum - jeg har et F1 visum, hvilket betyder at jeg er fuldtidsstuderende i landet. Dog må jeg IKKE arbejde med det visum med mindre, at jeg får arbejde på campus/gennem skolen, og det tjener man virkelig ikke meget på - ikke nok til at forsørge sig selv i hvert fald.

Jeg ved ikke rigtig, hvordan det står til med arbejde. Du må prøve at kontakte nogle virksomheder, som du er interesseret i og så spørge dem.

Mht lejlighed så har de fleste større byer i USA en side på craigslist, hvor man kan finde lejligheder, værelser, whatever.


Svar #2
08. september 2009 af hhmp (Slettet)

Mange tak for dit svar :)

Jaman kunne egentlig godt bar tænke mig at bo derovre, og arbejde - uden forpligtelser i form af skole osv. Jeg vil bar gerne rejser rundt dernede , se landet. men alligevel ha' et arbejde så jeg kan forsørge mig selv i et år.

Er det bar et helt ude i hampen drøm ? :)


Brugbart svar (2)

Svar #3
15. september 2009 af JKaram (Slettet)

Det er næsten umuligt kun at arbejde. Visum er et fucking levende helvede, hvis man ikke går på skole, eller får arbejde hjemmefra (hvilken du ikke får, uden specialkompetencer), og slet ikke i denne her tid.

Karam


Brugbart svar (2)

Svar #4
17. november 2009 af stefdirekte (Slettet)

Hvis du skal bo og arbejde i USA (lovligt) skal du bruge et greencard. USA udsteder 50000 greencards om året, fordelt på et kvotesystem til de forskellige lande. Så er det bare med at søge via:

http://www.usagc.org/step1landing.aspx?afk=sgusaCaGloswe

Husk at være meget omhyggelig med at udfylde den, da cirka 30% af alle ansøgelser bliver kaseret pga. forkert udfyldning. Man kan iøvrigt prøve at søge greencard hver år. Så der er tale om at være heldig i Green-Card lotteriet! :)

Hvis du derimod er frisk på at kaste dig ud i noget, kan du søge et turist visum, som varer 3 måneder. Så når det udløber, kan du enten vælge at opholde dig illegalt i landet, eller tage til Canada og få fornyet dit visum. Kan ikke helt huske hvor mange gange det er muligt at forny den, men 3-4 gange skulle være muligt.

Håber du kan bruge det til noget.


Svar #5
17. november 2009 af hhmp (Slettet)

Ja, kan bruge det til rigtig meget ! :D


Brugbart svar (2)

Svar #6
13. januar 2010 af cdc (Slettet)

Man skal ikke som dansker bruge visum for at rejse til USA, man kan opholde sig i landet i 90 dage, som turist (hvor man ikke må arbejde!), fr at frny de 90 dage skal man rejse helt ud af nordamerika ( så det ikke nok at tafe til Canada).

Hvis du vil arbejde i USA, skal du have et Green Card, det er meget svært at få ved mindre du har en efterspurgt uddannelse, (husk på i USA har de rigtig mange arbejdsløse så hvorfor skulle de lade en dansker shoppe rundt et års tid og tage deres arbejde?).

SÅ eneste vej til at b og arbejde i USA er enten at deltage i Green Card lotteriet (ca. 2 % chance hvert år), eller få sig en uddannelse og et jb tilbud på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #7
26. december 2010 af chaamil (Slettet)

hej jeg er også en af de piger der gerne vil til usa og bo efter gymnasiet..

Jeg kunne også godt tænke mig at bo der et år, men rejsen derhen og sådan kræver vel også penge, men hvor meget det ved jeg bare over hovedet ikke, er der nogle der måske kunne komme med et bud.

Jeg vil gerne derhen for at få proffesionel sang undervisning, og arbejde, men jeg ved heller ikke hvor meget sang undervisning koster..

er er nogle der kan hjælpe? :)


Skriv et svar til: 1 år til usa

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.