Fysik

Hvad er en Spændingsforskel?

02. maj 2010 af MrEr (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg er igang med forberede mig på en optagelsesprøve, og ordet "spændingsforskel" kommer hele tiden, og det ret nedern da jeg ikke ved hvad det er? nogen som kan give mig en hånd og komme med en forklaring på "hvad en spændingsforskel er" ? går kun i 9 klasse, så ingen alt for indviklede forklaringer tak :)
På forhånd tak   


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2010 af apollinaris (Slettet)

Jeg kan sige at spændingsforskel måles i volt, hvis det kan være til nogen hjælp. Spændingsforskellen er fx 230 V i en almindelig stikkontakt i hjemmet :)


Svar #2
02. maj 2010 af MrEr (Slettet)

jeg mangler hjælp til det her "når man putter en stangmagnet ned i en spole, som er forbundet et voltmeter bliver der skabt "spændingsforskel" over magneten" hvad menes der med at der bliver skabt spændingsforskel ? :)


Brugbart svar (3)

Svar #3
03. maj 2010 af apollinaris (Slettet)

Fænomenet kaldes "induktion". Når du bevæger en magnet i forhold til en spole, "induceres" (skabes) der elektrisk strøm i spolen. Strømstyrken der induceres i spolen afhænger blandt andet af magnetens styrke/størrelse og den hastighed magneten bevæges med. Den vekselstrøm som induceres bliver mere regelmæssig hvis der anvendes en "cirkelmagnet" som fungerer lidt lige som en LP.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. maj 2010 af mathon

...en forskel i elektrisk potentiel energi pr ladning


Skriv et svar til: Hvad er en Spændingsforskel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.