Fysik

isterning i 25C vand og hvad er sluttemperaturen?

04. maj 2010 af jebi (Slettet)

 Vi placerer en isterning med massen 45,0 g og temperaturen – 16,0 °C i en termobeholder med vand. Vandets masse er 0,250 kg, og vandets temperatur er 25 °C. Efter et stykke tid er isen smeltet, og vi placerer et termometer i vandet.
Hvad viser termometret?
jeg har regnet den energi til iseterningen er smeltet (16700,4 J) og ved ikki hvordan jeg kommer videre


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2010 af Andersen11 (Slettet)

Først skal isen varmes op fra -16,0C til 0,0C , hvilket kræver en vis energi (varmekapacitet for is). Dernæst smeltes isen (smeltevarme J/kg), hvilket blot omdanner is ved 0.0C til vand ved 0,0C, hvilket kræver en vis energi. Denne energi ydes af det varme vand, der så er blevet tilsvarende koldere. Nu har vi så 45g vand ved 0,0C og 0,250kg vand ved den lidt koldere temperatur end 25C, der blandes og opnår en fælles blandingstemperatur.


Svar #2
05. maj 2010 af jebi (Slettet)

hvordan finder jeg ud af den energi det varme vand yder?


Brugbart svar (2)

Svar #3
05. maj 2010 af Andersen11 (Slettet)

Du beregner den energi, der skal til for at varme isen fra -16,0C til 0,0C, og den energi, der skal til for at smelte isen. Summen af de to energier er den energi, som det varme vand afkøles, så vandets temperatur kan beregnes efter at isen er smeltet. Dernæst skal den smeltede is (der nu er vand ved 0,0C) varmes op til den endelige sluttemperatur.


Svar #4
05. maj 2010 af jebi (Slettet)

 ahh.. tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. september 2010 af Mignon.dk (Slettet)

Vil du være sød at fortælle hvilket resultat er du nået frem til? Jeg kæmper med samme slags opgave.

På forhånd tak!

Mignon


Svar #6
05. september 2010 af jebi (Slettet)

 det kan jeg ikki huske, og har forlængst kastet opgaven væk


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. september 2010 af Mignon.dk (Slettet)

 ok, tak


Skriv et svar til: isterning i 25C vand og hvad er sluttemperaturen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.