Andre fag

Computer til gymnasiet??

27. marts 2014 af SuhedaT (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.
Jeg skal efter sommerferien starte på gymnasiet og har en naturvidenskabelig studieretning Matematik (A) Bioteknolofi (A) og Fysik (B)
Jeg skal have købt en computer og jeg er meget i tvivl om det skal være en Mac, eller en normal windows computer. Jeg har nemlig hørt, at man kan have problemer med en Mac til fx matematik afleveringer.
 Hvad kan i anbefale??


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2014 af MaibritG

Umiddelbart vil jeg mene, at du sagtens kan bruge en Apple-computer til studiepc, men det er trods alt også lidt af et udgift kontra en ofte billigere Windowsbaseret pc. Jeg bruger selv udelukkende Apple-produkter (Macbook Pro, iPad og iPhone), da det opfylder mine behov som til studiebehov samt arbejdsmæssig (jeg laver en del grafisk arbejde), og så spiller det bare med hinanden.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. marts 2014 af MrJKo (Slettet)

Køb IKKE Mac. 

Der er så helvedes meget software (især matematisk) som enten ikke funker med Mac, eller også så findes der en alternativ version til det, hvorfor du ikke kommer til at køre samme kopi som din lærer, som helt sikkert anvender Windows. 

Og løber du ind i problemer, mht. software, internet, osv, så er det jo bedst at du anvender samme OS som dem, som så skal hjælpe dig, hvad enten det er internettet, din lærer, eller IT-afdelingen. Og skal du læse på UNI, ja, så er det jo heller ikke for sjov, at de mange universiteter nu tilbyder gratis Windows OS til studenter med MAC.... Det er bare mest fornuftigt med en Windows fremfor en Mac.

Dermed ikke sagt, at du ikke kan få det til at køre rundt, men nu hvor MAC computere alligevel er så dyre, hvorfor skulle du så gå på kompromis med funktionaliteten? 

Det er jo ikke fordi, at du ikke kan få en MAC-stilet ultrabook med Windows på. Apple-produkter er ikke længere "revolutionerende", der findes alternativer, ofte bedre og til en mere fair pris. 

Tjek især Lenovo eller ASUS-bærbare. 

PS: Jeg læser matematik, og jeg kan sige, at kun en i vores klasse anvender en MAC bærbar (den nye med Retina-skærm), og han har konstant problemer med CAS-software. 


Svar #3
29. marts 2014 af SuhedaT (Slettet)

Tusind tak for svaret! Jeg er nu mere sikker på, at jeg ikke skal have en Mac. Jeg kan simpelthen ikke tolerere flere problemer med computere, da jeg altid har været uheldig med den slags..

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2014 af MaibritG

Og jeg kan så sige som studerende og instruktor tilknyttet til design- og erhvervsøkonomistudierne på SDU i Kolding, at langt hovedparten af de studerende har en Apple computer uden problemer overhovedet - hverken ift. den tekniske infrastruktur eller programmæssigt.

Men det afhænger jo også af hvad, du har af behov. Mit bud er så også, at din PC efter tre år i gymnasiet er så slidt, at du skal du og investere i én ny alligevel, og derfor kan en billig Windows-baseret studiecomputer være alletiders lige nu.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2014 af MrJKo (Slettet)

Når man betaler alt fra 7k til 15k (og her snakker vi kun 13") for en bærbar, som reelt set kan fås til under det halve, bare uden Apple-logoet, så kan man altså ikke forvente at få taget sine anbefalinger helt seriøst... 

Vi snakker om en person, som ikke engang er begyndt på gymnasiet, som skal læse en matematisk-orienteret linje, og som er træt af "problemer", og som, sandsynligvis, ikke har den store erfaring med MAC-computere. 

Senere hen i livet, hvor man ved hvor man er, og hvor man er på vej hen, da kan en MAC muligvis være en god investering, men jeg kan immervæk ikke forstå, at nogensomhelst overhovedet ville anbefale et så begrænset men alligevel så dyrt et produkt til en folkeskoleelev. 

Til TS: køb en Windows, som får dig igennem studiet. Du skal alligevel købe en ny derefter, og da kan en MAC muligvis anbefales, da Apple, forhåbentligt, har fået lettet røven til den tid og fået deres software med på moden. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. marts 2014 af MrJKo (Slettet)

Jeg kan dog afslutningvis sige, at den ENESTE MAC, som kan forsvares, er en af de billigere Air-modeller. 


Skriv et svar til: Computer til gymnasiet??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.