Studievalg og videregående studie

Skift af studie, hjælp! (Jura < historie)

01. april 2014 af NKawa (Slettet)

Hej med Jer!

Jeg faldt lige over et gammelt opslag herinde, hvor en person ville skifte studie fra historie til jura. Jeg fandt svarene utroligt kompetente og hjælpsomme, og så tænkte jeg, at der måske sidder nogle herinde der kan hjælpe mig med den fuldstændigt omvendte situation. :)

Jeg begyndte på jura-studiet sidste sommer, egentlig mest fordi jeg manglede et sprogfag til de fag jeg helst ville læse, og da jeg ikke har været 19-20 år i et par år nu, følte jeg mig måske lidt presset. Jura har altid interesseret mig, men det skuffede mig voldsomt, at studiet er omlagt fuldstændig til at være baseret på gruppearbejde og fremlæggelser, og stort set intet skriftligt, det har slet ikke fungeret for mig. Nu sidder jeg så igen med overbevisningen om, at jeg nok burde følge mine tidligere prioriteter, som hovedsageligt var historie-faget. Så nu skal jeg lige igennem den langvarige proces med at læse og bestå fransk på A-niveau, som jeg på et tidspunkt fik at vide til et åbent hus-arrangement, skulle være det bedste til historie-faget. Det er heldigvis også det jeg helst vil læse.

Nu kommer mit problem så. Da jeg én gang har rodet mig ud i at vælge det forkerte studie, vil jeg selvfølgelig helst ikke det igen, så jeg prøver at lave noget research på historie-studiet. Jeg har flere bøger liggende fra 1. semester som jeg har været heldig at finde, nu mangler jeg bare en eller flere studerende der kan fortælle mig om historie som et studie, eventuelt vise mig nogle opgaver osv.

Jeg håber der er nogle der kan og har lyst til at hjælpe! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2014 af Hebi

Først og fremmest går jeg ud fra, at du læser på jura på KU, siden du er utifreds med ''gruppearbejde og fremlæggelser''. Jeg kan kun fortælle dig, at der bliver mindre og mindre af det jo længere du kommer på studiet. Læser du på 1.år, er der RIGTIG meget gruppearbejde. På 2. og 3. år, er mængden stærkt begrænset. På flere valgfag bruges der slet ikke obligatoriske studiegruppe, og på kandidaten er der ingen obligatoriske elementer længere.

For hvad angår historie som studie, så undersøg studieformerne på de forskellige universiteter. Jura har kun mange fremlæggelser/gruppearbejde på KU. Det samme er ikke tilfældet på visse af de andre universiteter.


Svar #2
03. april 2014 af NKawa (Slettet)

Korrekt, det er på KU jeg læser jura. Men det var nu slet ikke min problemstilling, jeg er bevidst om hvordan mit nuværende studie hænger sammen ;)

Mit problem ligger i, at jeg mangler info og erfaringer fra folk der allerede er eller har været på historie-studiet, jeg har allerede undersøgt alt det andet. Samtidig kan jeg selvfølgelig så nævne, at andre universiteter end KU ikke er relevante, da jeg ikke har mulighed for at relokalisere mig til andre dele af landet :) 


Skriv et svar til: Skift af studie, hjælp! (Jura < historie)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.