Samfundsfag

Hvordan skal denne tabel forstås, Falder eller stiger arbejdsløsheden?

07. april 2014 af FrederikBMøller (Slettet) - Niveau: B-niveau

Falder eller stiger arbejdsløsheden?

Vedhæftet fil: Samf.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2014 af hesch (Slettet)

Det er et rigtigt godt spørgsmål, idet svaret fortoner sig i opgørelsesmetoder.

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejdsloeshed.aspx

Mange mennesker er "gledet ud over kanten", og indgår ikke i statistikkerne længere, selvom de måske betragter sig som arbejdsløse. De er så på tvungen selvpensionering, men det får de jo ikke arbejde af.

Men der er lidt forklaring i linket.

Ledighedsfrekvensen falder, men det gør beskæftigelsesfrekvensen så også. Det ser jo lidt mærkeligt ud.


Svar #2
07. april 2014 af FrederikBMøller (Slettet)

Jeg syndes ikke rigtig nogle af graferne giver mening.... :'( Tror at du kan hjælpe mig med at finde en graf der KUN viser hvor mange der er arbejdtsløse? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2014 af hesch (Slettet)

Det, jeg prøver at fortælle, er, at en sådan graf ikke eksisterer, for den siddende regering vil ikke se den, men vil hellere se en misvisende opgørelse, hvor de mange mennesker, der ikke længere har dagpengeret, ikke tælles med som arbejdsløse.

Så kan Helle Thorning m.fl. juble og sige:  Se, regeringens politik har virket, arbejsløshedstallet falder. Men det gør det ikke, man har blot undladt at tælle dem, der har mistet deres dagpengeret, med. Denne gruppe mennesker eksisterer ikke, man vil ikke vide af dem, og tallene i opgørelsen er dermed bevidst misvisende.

Se sidste linie i  #1.


Skriv et svar til: Hvordan skal denne tabel forstås, Falder eller stiger arbejdsløsheden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.