Historie

Marshall-hjælpen

07. april 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg vil hører om der ikke en som vil hjælp mig til at forstå hvad Marshall-hjælpen har ført til at fremskridt for de vesteuropæiske land?

Jeg har søgt og læst en del om Marshall-plannen allerede, men har ikke lige nået frem til mit svar endnu.

På forhådn tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2014 af Jukisa (Slettet)

Efter 2. verdenskrig var de europæiske lande meget ramt af en finanskrise pga. krigsskaderne. Usa's dollaer ville miste meget værdi hvis det blev ved. Derfor vlagte USA at hjælpe de europæiske lande. Der var også meget kapløb mellem sovjetunionen og USA derfor gav det også et godt indtryk på folk hvis USA hjalp :)


Svar #2
07. april 2014 af HFNU (Slettet)

OK:) tak men udover at økonomien og der blev skabt fred og velstand-hvad er der så sket af fremskridt ? i oprettelsen af Marshallplanen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2014 af deltalambda (Slettet)

Marshallplanen skal grundlæggende opfattes som en økonomisk saltvandsindsprøjtning til Europa, MEN husk på hvad dvs. at det er en "plan", nemlig at USA havde en interesse i at styrke Europa overfor kommunismen (dvs. Sovjet)


Svar #4
10. april 2014 af HFNU (Slettet)

Ja du har helt ret;) det er også sådan jeg har forstået det. Men interessant for mig er det også hvorfor sovjet takker nej. Selvfølgelig er det fordi det ikke vil have USA til at påvirke dets lands økonomi og politik. Men kunne der være andre årsager?? Jeg ikke lige kender til. Det vil betyde meget hvis der er nogen der ved noget om præcis det så skriv hellere end gerne ;) tak for alle jeres svar

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. april 2014 af 123434

Skal lige huske at skrive til dig en af dagene.


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Marshall-hjælpen blev ydet til de europæiske lande på betingelser, som Sovjet ikke kunne gå ind på

http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan#Rejection_by_the_Soviets


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. april 2014 af 123434

Målet med marshallhjælpen var at få gang i det vesteuopæiske produktionsapparat, som efter 2 verdenskrig enten var ødelagt eller forældet.

USA havde ikke fået noget ødelagt af krigen, og havde fortsat brug for at eksportere sine varer. Når produktionen var i gang i Vesteuropa, befolkningen havde penge nok osv. kunne USA eksportere sine varer til et stærkt Vesteuropa.

Østeuropa fik også tilbudet om økonomisk hjælp til oprettelse af industri, men Sovjetunionen sagde nej, da de frygtede amerikansk dominans. Dette skabte stor ulighed mellem øst og vest. Et godt eksempel er Tyskland. Her modtog Vestyskland Marshallhjælp, hvor Østtyskland ikke gjorde. Dette betød, at efter murens fald måtte man bruge mange penge på, at få det tidligere DDR op på det samme teknologiske niveau som i Vesten. 

Grunde til Marshall

(1) Få gang i produktionsapparet-skabe velstand og få gang i produktionen for de vesteuropæiske lande

(2) USA skulle med Marshallplanen eksportere varer til et købekraftigt Vesteuropa

(3) Økonomisk krise og fattigdom kunne give grobund for indførelse af kommunismen. Amerikanerne ønskede færrest mulig lande skulle blive kommunistiske. Marshallplanen forhindrede, at lande, hvis de ikke var det, tilsluttede sig kommunismen. 


Svar #8
12. april 2014 af HFNU (Slettet)

Ej mange 1000 tak for alle de gode svar -jeg synes det har givet mig en godt overblik.

Det er dejligt:) God weekend til alle


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. april 2018 af Pii1939 (Slettet)

Hvor kan man se hvilke virksomheder i Danmark som fik Marshal hjælp og hvor meget de fik ? Mvh. Jens Pii


Skriv et svar til: Marshall-hjælpen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.