Historie

Hvad er Mellemstatsligt og overstatsligt ??

08. april 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har prøvet at søge dette på google, da jeg gerne vil forstå betydningen af disse ord på et simpelt sprog-er jeg stadig i tvivl omkring betydningen.

Hvis der er nogen herinde der gerne vil hjælpe-hører jeg meget gerne:)

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2014 af 123434

Der er mellemstatsligt og overstatsligt samarbejde, samt mellemstatslige og overstatslige institutioner

De mellemstatslige og overstatslige institutioner er beskrevet i linket. Men du er sikkert også interesseret i at vide noget om overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde inden for EU. 

Overstatsligt samarbejde

EU trumfer en beslutning. EU's ministerråd vedtager en lov, som gælder alle 28 medlemslande. De enkelte medlemslande kan ikke selv bestemme om de vil indføre loven eller ej. De er forpligtet til at overholde de love på overstatsligt plan. Hvis f.eks. EU bestemmer en grænse for hvor meget torsk man højest må fange man må fange, er dette et eksempel på overstatsligt samarbejde. Ingen af de 28 EU-lande må fiske mere end, hvad EU har tilladt. Hvis kommissionen finder ud af, at et land ikke overholder reglerne, har de muligheden for at stille medlemslandet for EU-domstolen. Ved EU-domstolen kan medlemslandet tildeles en bøde, hvis det viser sig, at det har overtrådt EU's regler. 

Ved overstatsligt samarbejde afgiver medlemslandet suverænitet. Vi giver altså EU mulighed for at bestemme suverænt på nogle områder, vores egen stat selv kunne bestemme og lovgive på. 

Mellemstatsligt samarbejde

EU kommer med et lovforslag. Det enkelte lands parlament, i Danmarks tilfælde Folketinget, skal så enten vedtage eller forkaste lovforslaget. Ved mellemstatsligt samarbejde har landet mulighed for at vælge loven fra, hvilket ikke er tilfældet ved overstatsligt samarbejde.


Skriv et svar til: Hvad er Mellemstatsligt og overstatsligt ??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.