Biologi

glukose i blodet

10. april 2014 af superfisk - Niveau: C-niveau

Nogle som kan hjælpe mig med at svarer på spørgsmålene nede under, jeg er helt lost! 

Forklar, hvorfor glucosekoncentrationen i blodet stiger efter indtagelse af glucose eller anden kulhydratrig mad, og hvorfor blodglucosekoncentrationen falder igen efter nogen tid.

Hvilken betydning har fysisk aktivitet for risikoen for at udvikle type-2 diabetes? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2014 af desert_eye (Slettet)

stivelse --> glukose polymer. Bliver i tarmen nedbrudt til glukose, som så optages i tarmen til blodet. Det jo klart at konc. af glukose stiger efter et stort optag fra tarmen. 

I bugspytskirtlen sidder receptorer som "sensor" høje konc. af glukose, som i sidste ende mobiliserer insulin til blodet, hvorved insulin får lov til at virke på lever, muskler og fedtvæv ved at inducere optagelse af glukose, idet du nu får en sænkning af blod glukose til normalen. 

Nedsat fysiskaktivitet er forbundet med en hvis overvægt, som disponerer til udvikling af type-2 diabetes, ved at insulin receptoren bliver "træg i det". Mekanismen kender jeg desværre ikke, men jeg mener at insulinresistens er første skridt mod udvikling af andre diverse lidelser, såsom åreforkalkning m.m. 


Skriv et svar til: glukose i blodet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.