Samfundsfag

Magten tredeling ( artikel )

10. april 2014 af minaaaaa (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er der nogen der måske kan hjælpe mig med nogle opgaver, en artikel om magten tredeling. Jeg bliver så glad hvis jeg får nogle eksempler. Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2014 af 123434

Magtens tredeling

Statsmagten deles mellem en lovgivende, en udøvende og en dømmende magt i et demokrati. I et diktatur ligger alt magten hos dikatoren. 

Magten deles i tre, så magten ikke misbruges og for at f.eks. undgå at mindretallet undertrykkes og politiske modstandere sættes i fængsel. 

Domstolene er den dømmende magt: De dømmer folk, hvis de overtræder lovene. Samtidig holder de øje med, at ingen love strider imod grundloven

Folketinget(regeringen+oppositionen) er den lovgivende magt. Politikerne kan derfor komme med lovforslag.

Regeringen er den udøvende magt. De sørger for at lovene bliver ført ud i livet dvs. at lovene komme til at gælde ud i samfundet. En minister for et givent ministerium har ansvaret for, at loven bliver gennemført. 

F.eks. kommuner og politiet og andre statslige instutioner er også en del af den udøvende magt. Den udøvende magt forvalter de love og regler, som Folketinget har besluttet. 

Uformel Den fjerde statsmagt 

Kontrollere at magthaverne ikke misbruger deres magt

Kontrollerer politikerne og sikrer at borgerne er informeret om politikernes arbejde

Det er vigtigt, at pressen forholder sig åben og kritisk. Hvis en politikerne misbruger skattekroner eller laver andre alvorlige ting, skal medierne have muligheden for at afsløre misbruget.

Journalisten/pressen har aktindsigt i myndighedernes papirer. Her har journalisten mulighed for at holde øje med politikerne


Skriv et svar til: Magten tredeling ( artikel )

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.