Studievejledning

Jura uddannelsen - hjælp

12. april 2014 af Christian95 (Slettet)

Hej derude,

?jeg er på nuværende tidspunkt i gang med sidste år på gymnasiet, og ligger inde med et gennemsnit på 6.5 basseret på afsluttede fag.(forventer at afslutte gymnasiet med ca. forsat samme gennemsnit) ??Jeg har altid haft et brændende ønske om at læse jura efter ferien, byen er ligegyldig - Dog ser jeg Aalborg Universitet  som det foretrukne.
Jeg er dog kommet i tvivl om hvorvidt mit gennemsnit er højt nok til at blive optaget på jura uddannelsen?(Mener at have hørt at præcis jura uddannelsen er en af de uddannelser hvor gennemsnittet spiller en væsentlig rolle.)
 ?Findes der eventuelt en 'genvej' til studiet udover selvfølgelig at anskaffe sig erfaring indenfor faget og søge næste år i kvote 2. Jeg synes at have hørt/læst at der er en måde hvor på man blot læser noget i omtrent et halvt år hvor efter man kan starte på jura uddannelsen. ?Alle gode råd er velkommen - Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2014 af MaibritG

Adganskravene skal være opfyldt for optagelse enten direkte via kvote 1 eller på kvote 2, så der findes ingen smarte smut- eller genveje. 

Du kan læse mere om optagelse på jura-studiet her: http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/samfundsvidenskabeligebacheloruddannelser/forvaltningmv/jura.aspx, hvor du også kan se, at det laveste optagelsesgennemsnit er Aalborgs med 8,5 i snit (inkl. bonus osv.). Måske, at du har en mulighed i kvote 2.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
13. april 2014 af Christian95 (Slettet)

Jeg har undersøgt det lidt grundigere, ideen ligger i at læse erhvervsjura i de første semmestre, for derefter at kunne skifte over til almindelig jura.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2014 af MaibritG

Det er ikke bare sådan lige at blive overflyttet - og da slet ikke når det ikke er fra jura til jura. Det er noget andet at læse erhvervsøkonomi med en jura-profil (HA.jur). Du kan også læse mere om flytning her ift. AU: http://studerende.au.dk/studievejledning/overflytning/. Især følgende:

Du skal opfylde alle adgangskrav til den uddannelse, du søger om at blive indskrevet på (se Aarhus Universitets Studieguide)

Det anbefales at du tager kontakt til en studievejleder på det fag du ønsker at skifte til for at få en vurdering af om den uddannelse du skifter fra er sammenlignelig med den uddannelse du vil skifte til.

Der skal være ledige pladser på det studietrin, hvor du vil kunne indplaceres ved studieskift eller overflytning til AU.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Jura uddannelsen - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.