Dansk

Børn sidder stille det meste af dagen - debatindlæg

12. april 2014 af agurkenn - Niveau: 9. klasse

Har skrevet et debatindlæg til dansk, men jeg synes den mangler prikken over i'et. Jeg ved grammatiken og stavningen ikke er så god, som du nok kan hører er mit danske heller ikke fantastisk såå #nohate. 

Debatindlæg

            Børn sidder stille det mest af dagen - debatindlæg

Jeg har læst artiklen “Børn sidder stille det meste af dagen”, som er skrevet af forfatteren Morten Vestergård. Artiklen snakker om hvordan de unge i dag bruger alt for meget tid på komputeren, og sider derfor også stille det meste af dagen. 

Hvad er der med de voksne som beskylder de unge hele tiden? Først var det de unges druk og nu er det vores komputer forebrug. At klage over hvad de unge gøre helt hjælper ikke med noget. Det er håbsløst. Det kommer ikke til at skifte deres rutier. Faktisk laver i situationer værre ved at blande sig selv.  Det er kun de unge der har magten til at skifte deres rutiner. 

Det er ikke kun unge, men alle som er på computeren. Hvis man kigger på vores generation, og den tidligere, så er der ingen tvivl om at man kan se et større forbrug af elektroniker i dag. Det er hvordan nutidens samfund fungere. Jeg ville sige, at hvis der er nogle der bruger elektroniker meget, ville det være de ældre. Vi unge har meget mere til at se til efter skole som f. eks. fritidsaktiviteter, og lektier. Dem som er lidt ældre, har mere tid ved deres hænder, som de bruger til f. eks. at se en film eller tjekke emails.

 Det er ikke mærkeligt at mange unge bruger elektroniker så ofte. Man kan bl. a. kontakte venner online,  ved hjælp af de sociale medie, man kan få psykologisk hjælp på en af de mange hjælpe linjer, købe ind til mad, og giver meget nemmere adgang til informationen du har brug for.  I nutidens samfund er alt digitalt. Derfor skal man tilpasse sig til det. Man kan jo ikke leve i fortiden. Det er en grund til at så meget af det foregår på komputeren. man er kun et klik væk fra alt. 

 “Mange danske børn bruger deres tid uhensigtsmæssigt når vi f. eks. ved, at Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn bruger mindst en time hver dag på motion,” siger Jane Greve. Personligt er jeg uenig med Jane Greve. Når man siger at alle unge er afhængige af det internet, ligger man en sterotype. Det er overhoved ikke alle der bruger internettet som bliver afhængig. Der er selvfølgelig nogle extreme sager, hvor at de ikke gøre andet end at sidde på komputeren.  Der er selvfølgelig usundt. Men den gennemsnittelig dansk ung, lever et balanceret liv. Statistiker fra Rockwool Fonden viser endda at danske børn generelt trives godt.


Skriv et svar til: Børn sidder stille det meste af dagen - debatindlæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.