Andre fag

Hvad er bilag?

14. april 2014 af Stats - Niveau: A-niveau

Jeg har tænkt lidt over bilag, og har ikke kunne finde noget om dette..

Jeg ved godt at bilag, kan være regnskaber, grafer, billeder osv. men kan det også være teorier hvor der er forklarende tekst til? Eller skal disse teorier, eksempelvis hofstede's kulturelle dimensioner, være i selve synopsen?

Al den hjælp i giver, modtages med kyshånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2014 af MaibritG

AU beskriver bilag som følgende:

Et bilag eller appendiks er en samling af det materiale du gerne vil stille til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme inde i opgaven, fx på grund af materialets omfang.

Et bilag kan indeholde større tekst-, illustrations- eller nodeuddrag, interviewudskrifter, cd-rommer, udskrift af websites, skemaer og tabeller.

http://studiemetro.au.dk/krav/formalia/b/bilagappendiks/

 Anvender du teorierne, som en del af din opgave, så mener jeg ikke, at det bør være en del af dit bilag. Du skal i hvert fald passe på med, at dine bilag ikke bliver til en miniopgave fordi, at der er ikke er plads i din synopsis. Så bør du i stedet for komprimere din hovedtekst i synopsen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
15. april 2014 af Stats

Mange tak Maibrit.

Det jeg tænkte var eksempelvis en problemformulering der hedder;

Vi vil redegøre for de 3 lande Argentina, England og USA. Ydermere vil vi kigge på indbyggernes prioritering af deres økonomi, samt hvilket erhverv de beskæftiger sig med. Vi vil også analysere deres forbrugsvaner, kulturelle vaner og deres normer og værdier. Til sidst vil vi foretage en vurdering af hvordan de tre lande differentierer sig fra hinanden.

Jeg vil da gerne hive fat i Hofstedes kultur teori, Schwartz's Model og World Value Survey.

Her vil det være ærgeligt at anvende alle siderne på at beskrive teorierne.. Det var derfor jeg tænkte på, hvad er et bilag

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. april 2014 af MaibritG

Igen, så handler det jo om, at du får komprimeret din tekst helt ned til det allermest relevant, og kan du ikke det, jamen så må du jo vælge mellem teorierne, eventuelt perspektivere til dem, du udelader, til selve eksamen. Det handler om i synopserne at begrænse sig og være konkret - det er jo ikke en afhandling/opgave, du skal lave.

Der er i mine øjne "overkill" i en synopsis, at have teori-baseret materiale som bilag, der burde være i hovedteksten. Det fortæller mig, at eleven ikke formår at begrænse sig.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Hvad er bilag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.