Fysik

bølger: hvorfor falder frekvensen, når snorens længde bliver længer?

14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet) - Niveau: C-niveau

hej

jeg har en graf, på y-aken har frekvensen og på x-aksen har snorens længde og grafen er aftagende

så er spørgsmålet, hvorfor  falder frekvensen, når snorens længde bliver længere

Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. april 2014 af peter lind

Snorens længde bestemmer bølgelængde. Hvis snoren er sat fast i den ene ende og den anden ende bliver bevæget for at lave bølgen, vil bølgelængden være ½*snorelængden. Der gælder bølgelængde*frekvens = bølgehastighed så hvis snoren bliver længere bliver bølgelængden længere, som igen medfører lavere frekvens


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. april 2014 af mathon

 da
                                                          f\cdot \lambda =\underset{konstant}{v}

         når \lambda øges, mindskes f


Svar #3
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

hvad er bølgehastighedens konstant værdi er det 340m/s


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. april 2014 af mathon

       …bølgehastigheden ved den pågældende temperatur.
 


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. april 2014 af peter lind

#3  Du tænker sandsynligvis på lydhastigheden i luft; men det har altså ikke noget som helst med sagen at gøre. Lydhastigheden er afhængig af egenskaber ved snoren og hvor kraftig den er spændt


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. april 2014 af hesch (Slettet)

#5:  Brugbart svar, selvom du må have ment:  Snorbølgens hastighed er afhængig . . . . .


Svar #7
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

okay mange tak for hjælpen, men hvad kan man sige om denne graf, som jeg har vedhæftet?


Svar #8
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

indtil videre jeg kun skrevet det her, ved hvad jeg kan skrive mere om den?

På x-aksen ser vi loddernes masse i gram. På y-aksen ser vi frekvensen. Ved at indsætte loddens masse ind på x plads i grafens forskrift y=......... finder vi frekvensen. Vi kan se på grafen at den stiger, når loddets masse øges stiger frekvensen. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. april 2014 af Eksperimentalfysikeren

Du bør sammenligne udtrykket for y med den teoretiske sammenhæng mellem frekvens og kraft.


Skriv et svar til: bølger: hvorfor falder frekvensen, når snorens længde bliver længer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.