Debat

Simulations metodiske aspekter

14. april 2014 af hejole (Slettet)

Hej alle sammen!

Jeg har fået stillet en opgave til rådighed, som omhandler, simulations-metodiske aspekter af behandlingen af tiden i simulation. Fast-tids-step-interval kontra discret event simulation.

Jeg har taget udgangspunkt i køsystemer, hvor min problemstilling handler om sammenligning af kø-systemer i simulations metoder. Fokus er på fast-tids-step interval simulation, kontra diskret event simulation. Jeg skal dermed have en analyse-del med hvor jeg simulere køsysteme i disse to metoder/modeller og derefter sammenligner udkastet, som beregnes, ud fra Monte Carlo simulering, altså statistiske beregninger. Jeg kan sagtens forstå teorien bag disse metoder, dog ved jeg ikke helt hvorledes jeg lave beregninger, på det. Er der nogle der kan hjælpe??

hilsen Ole


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2014 af peter lind

Det her hører n under matematik.

Jeg er ikke helt klar over hvad der er problemet. Du foretager en række simuleringer, normalt med en starfase til systemet kommer i en ligevægt.  Derefter kan du ud fra dine simulerede data finde gennemsnitlig ventetid, gennemsnitlig kølængde eller hvad der nu er af interesse i den pågældende situation. I nogle tilfælde laver man flere simulationer for at se på variationerne
 


Svar #2
14. april 2014 af hejole (Slettet)

Der er flere problemer, hvad sagen angår.

en af de støreste problemer som jeg ikke forstår er at, som jeg forstår det, følger en fast-tidsinterval simulations metode, en poisson fordeling og diskret event følger en eksponentiel fordeling.

Hvordan kan man lave en sammenligning, af 2 fordelinger indenfor køsystemer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2014 af peter lind

Det kommer an på hvad du lægger ind i simuleringen. I et fast tidsinterval angiver du sandsynligheden for at der sker noget i tidsintervallet. Denne sandsynlighed kan godt være ud fra poissontfordelingen; men også ud fra alt muligt andet. Sandsynligheden vil normalt være afhængig af køtilstanden. Du kan også vælge at se på hvornår der sker en begivenhed i køsystemet. Igen kan der vælges blandt flere sandsynlighedsfordelinger. Den kan godt laves så den følger en poissonfordeling; men generelt er det ikke noget krav. Hvad du bruger er afhængig af hvad du tror på i den aktuelle situation


Svar #4
17. april 2014 af hejole (Slettet)

jeg har fået af vide, at jeg skal lave en diskret event simulation, hvorefter jeg putter en fast tidsinterval simulation, ind i den diskrete og sammenligner. Men det føles at være umuligt, er der nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. april 2014 af peter lind

Kan du ikke komme med hele opgaven ?


Svar #6
18. april 2014 af hejole (Slettet)

Jo, men den står også for oven; 

simulations-metodiske aspekter af behandlingen af tiden i simulation. fast tids-step-interval simulation kontra diskret event simulation. 

Min problemformulering;

Kø-systemer i simulations metoder, diskret event kontra fast tidsinterval.

- Jeg har skrevet alt teori herom, jeg sidder fast i analyse delen.

Hvor jeg har tænt mig at lave en opgave fx en banks køsystem, både i en diskret og en fast, også se på forskelle, mm..


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. april 2014 af peter lind

Hvis det er så generelt kan du selv vælge hvilken sandsynligheder du vil bruge. Det nemmeste er her de klassiske fordelinger. Du skal/kan altså bruge eksponetiel ventetid både til ankomst og afgang


Svar #8
18. april 2014 af hejole (Slettet)

Ja, det er generelt og jeg vurdere selv hvad jeg vil have med. 

jeg har lavet en diskret event, med de ting du nævner - men hvordan kan jeg lave en i fast tids interval? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. april 2014 af peter lind

Du ser på hvad sandsynligheden er for at der sker noget i det pågældende tidsinterval. Du kommer til at vælge tidsintervallet så lille at det  er usandsynligt at der sker mere end en begivenhed i intervallet


Svar #10
18. april 2014 af hejole (Slettet)

Det forstår jeg slet ikke, hvilken pågældende tidsinterval? 

Kan vi skrive igennem mail ? Så kan jeg sende dig det jeg har lavet indtil videre - så er overblikket måske bedre..

[email protected]


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. april 2014 af peter lind

Ved simuleringen med et fast tidsinterval skal du vælge dette tidsinterval. Dette tidsinterval skal vælges så sandsynligheden for at der sker mere end en begivenhed er så lille at du kan se bort fra dette. Længden af intervallet er altså afhængig af hvilken sandsynligheder du har valgt.

 På et eller andet tidspunkt er du kommet frem til en køtilstand med et eller andet antal i køen og evt. med nogle ventetider og ekspeditiontider.. Du går så det valgte tidsinterval frem. Du skal så evt. opdatere ventetiden for dem i køen.samt ekspeditiontiden. Dette trin er muligvis unødvendig.  Dernæst lader du din datamaskine generere et tilfældigt tal. Dette tal afgøre så om der er sket noget i tidsintervallet. Hvis der er sket noget d.v.s afgang eller ankomst af nogen i køen opdaterer du køen med dette. Derefter er dette tidsinterval behandlet færdig. Du går derefter frem til næste tidsinterval og behandler det på samme måde.


Svar #12
18. april 2014 af hejole (Slettet)

Ok det giver lidt bedre mening for mig Peter, så jeg skal altså starte med at lave en fast-tidsinterval og ikke discret event? 

Jeg har lavet en simulations modellering af en køproblemstilling, i en bank fx, hvor jeg har beregnet den gennemsnitlige ventetid, og den gennemsnitlige kølængde, udfra 200 kunder. 

Så har jeg simuleret dette inde på excel, gennem data table, hvor jeg har lavet 200 gentagelser; hvorefter jeg har den gennemsnitlige ventetid og kølængde med 200 gentagelser (runs, replikationer, hvad de ellers kalder det). 

Ovenstående går jeg ud fra er en diskret event, da den basere sig på kunder, hvor kunderne er "the event". 

Hvordan kan jeg lave dette om til fast tids interval? Det er det jeg ikke kan finde ud af, og hvordan kan jeg så efterfølgende sammenligne disse to modeller? 


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. april 2014 af peter lind

Det er egentlig angivet i #11

1 vælg tidsinterval og fordeling

2. initialiser d.v.s. sæt køen med ventetider og antal i køen

3. Hent et tilfældigt tal.

4. Ud fra det tilfældige tal og sandsynlighederne afgør om en evt. ekspedition skal afsluttes.

5. Hent et nyt tilfældigt tal

6. afgør ud fra det tilfældige tal om der er kommet en ny kunde til køen

7. Opdater kødata.

8. afslut hvis du har nok data ellers gå til 3.

Kommentar: Hvis du kan programmere er det væsentligt mere effektivt al lave et program, der udfører beregningerne fremfor at bruge excell


Skriv et svar til: Simulations metodiske aspekter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.