Fysik

hvordan finder man μ?

14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet) - Niveau: C-niveau

hvordan finder man μ, når snorens længde er 1meter og ved hjælp af grafen som jeg har vedhæftet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvad er μ ? Hvad er sammenhængen?


Svar #2
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

jeg skal bruge den her formel v= kvadratroden af F/μ, men jeg ved ike hvordan jeg finder μ


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Jo, men hvad drejer det hele sig om?


Svar #4
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

det drejer sig om stående bølger og jeg skal finde bølgernes hastigheden. og se om v er konstant.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvis der er stående bølger, og du kender snorens (strengens) længde, kender du vel også bølgelængden?


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. april 2014 af hesch (Slettet)

#4:  V er ikke konstant i snorbølger.

I din tidligere tråd:  bølger: hvorfor falder frekvensen, når snorens længde bliver længer?  ender du egentlig op med et spørgsmål om lodder ( der trækker i snoren ? ), hvorfor overskriften måske egentlig skulle have været:  Hvorfor stiger frevensen, når trækket i snoren øges ?

Generelt bør du formulere hele opgaven, i stedet for at gribe en detalje i opgaven, ud af en større sammenhæng (eller hvordan jeg skal formulere det ? )


Svar #7
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

#6

#4:  V er ikke konstant i snorbølger.

I din tidligere tråd:  bølger: hvorfor falder frekvensen, når snorens længde bliver længer?  ender du egentlig op med et spørgsmål om lodder ( der trækker i snoren ? ), hvorfor overskriften måske egentlig skulle have været:  Hvorfor stiger frevensen, når trækket i snoren øges ?

Generelt bør du formulere hele opgaven, i stedet for at gribe en detalje i opgaven, ud af en større sammenhæng (eller hvordan jeg skal formulere det ? )

jeg tror vist du har misforstået noget, fordi det er en helt anden opgave jeg laver nu. der er nok også en grund til at jeg har lavede en ny tråd, fordi det er en anden opgave. tidligere var det om snorens længde og frekvens og nu er det om lodder og frekvens.


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Når du laver en ny tråd, bør du starte med at forklare, hvad det hele drejer sig om, så vi ikke skal gætte os frem.


Svar #9
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

#5

#4

Hvis der er stående bølger, og du kender snorens (strengens) længde, kender du vel også bølgelængden?

jeg skal finde μ, hvis snorens længde er 1 meter er μ 1 meter.


Svar #10
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

#9
#5

#4

Hvis der er stående bølger, og du kender snorens (strengens) længde, kender du vel også bølgelængden?

jeg skal finde μ, hvis snorens længde er 1 meter er μ 1 meter.

skal nok huske det næste gang,


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

μ er vel ikke lig med 1 m . Hvis hastigheden findes som √(F/μ) , er enheden for μ vel kg/m .


Svar #12
14. april 2014 af HomeWorkk (Slettet)

ved du så hvordan jeg finder μ ved hjælp af de opgaver som jeg gav tidligere. 

eller skal jeg formlen: v= lambda * frekvens


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#12

Du kender λ og f og kan så beregne v for hvert målepunkt. Du kender også kraften F i hvert målepunkt. Afbild så v2 som funktion af F og bestem en ret linie ved lineær regression. Hældningskoefficienten er så forsøgets bud på 1/μ .


Skriv et svar til: hvordan finder man μ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.