Matematik

Summeret frekvens - hvordan?

15. april 2014 af Antinno - Niveau: 8. klasse

Hej alle.

Jeg sidder her med en matematikopgave, som er ved at slå mig ihjel. Det er hvor jeg skal udfylde et skema (se billede). Som i kan se er jeg næsten færdig, jeg mangler kun den summeret frekvens. Og jeg kan simpelthen ikke se, hvordan man finder frem til den summeret frekvens. Jeg har ledt forskellige steder på nettet efter en forklaring, men kan simpelthen ikke forstå det. Så venligst skær det ud i pap for mig.

Så hvis frekvensen er 1500:49050 = 0,3 = 3%, hvad er den summeret frekvens så? Og hvorfor?

Håber i vil tage tid til at hjælpe mig :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2014 af peter lind

Den første er altid det samme som frekvensen altså her 3%. Den næst adderer du frekvensen til det første resultat. Den næste frekvens er også 3%, så du får 3%+3% = 6%. Den næste frekvens skal du så addere til det foregående resultat så det giver 6%+4% = 10 %  o.s.v.

Skrevet med symboler

                                        frekvens         summeret frekvens

januar                                  p1                     p1

februar                                 p2                     p1+p2

marts                                  p3                     p1+p2+p3

o.s.v.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2014 af SuneChr

SP 1504141726.PNG

Vedhæftet fil:SP 1504141726.PNG

Svar #3
15. april 2014 af Antinno

Mange tak, det var meget brugbart. Men den sidste giver 99%, må den gerne det? Jeg mener, er det kun mig der synes den burde give 100%? Det er jo nok pga. de gange jeg har rundet op, når der har været fx. 0,0323. Så har jeg jo bare skrevet 3%, men det har de altså også gjort der oppe i eksemplet (den øverste med sort skrift). Der giver det rigtigt 0,03058104, men der har de jo ogsåbare skrevet 3%

Er det mig der har lavet det hele forkert, eller er det meningen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Ja, det er på grundaf afrundingerne, at det ikke summeres til præcis 100%. I mellemregningerne skal man ikke runde af eller op eller ned, men beholde den fulde nøjagtighed.


Svar #5
15. april 2014 af Antinno

Damn, så nu skal jeg lave det hele om? Altså med fuld nøjagtighed? :/


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Ja. Man runder aldrig af i mellemregningerne.


Skriv et svar til: Summeret frekvens - hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.