Dansk

Skal skrive en novelle

15. april 2014 af sara764a (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej!

Har skrevet en indledning til min novelle, men kan ikke fortsætte den.

Pleas hjæææælp :(

Dette er min indledning:

Jeg står glitrende foran det sorte spejl, med den konfirmationskjole jeg fik af min bedstemor i fødselsdagsgave. Mine følelsesløse hænder stryger kjolen. Den er himmel blå. Min yndlingsfarve. Jeg hører skrig og lyde. Men hvorfor kan jeg ikke beklæde mig kjolen? Jeg ser alle i huset. Men ingen lægger mærke til mig? Alle sidder med sort tøj og græder men hvorfor? Meningen var at vi alle skulle have været i kirken for en time siden! Det er jo min konfirmationsdag! Jeg har glædet mig så længe på at stå, foran præsten og føle mig som en voksen. Men hvad er der galt………..? Pludselig hører jeg et skrig fra køkkenet. Jeg genkender stemmen. Det er Lucy. Hun plejer altid at være i godt humør og være den positive. Når jeg er ked af det er, det altid hende der muntre mig op. Lucy skriger og græder samme tid:

Hvor er Stephani?!

Det er hendes konfirmationsdag i dag!!

Hun lovede en tur i biffen efter hendes konfirmation!

Vent, hvad er det jeg hører…. Stephani? Konfirmation? Det er satanedme mig!

Vil det sige jeg er død? Er jeg død…… Det forklarer det hele…. Men hvordan? Jeg så ivrig efter at vide hvordan. Det føles meget mærkeligt at være død. Det er som at se en sommerdag i dagslyset, men ikke se andet end ens egen skygge. Jeg er den skygge. Men jeg er da alt for ung til at dø. Der er masser ting jeg ikke har nået. Jeg har ikke nået min konfirmationsdag. Jeg har ikke nået at blive et højtuddannet menneske, eller at løbe marathonløb med, min bedste veninde, Lucy. Jeg kan ikke dø. Jeg må ikke dø.

Men jeg snakkede jo i telefon i går med Lucy. Vi snakkede om hvor anspændt jeg er eller, retter sagt var på at blive konfirmeret. Jeg kan også huske vi kom ind på et emne om et bræt. Men kan ikke huske hvad, der måtte være så interessant at diskutere, som har at gøre med et bræt. Men det er ikke pointen. Jeg prøver virkelig at huske hvad der skete, hvad der medførte til min død. Endelig dukker der en erindring frem.

Hej Lucy!

Hej Stephani. Skal vi ikke gå ud sammen i dag? Jeg har hørt at “Battle of the band” skal spille en koncert i dag.

Men hvordan skal vi skaffe billetter Lucy?

Det kan vi sagtens. Jeg har nogle der kan skaffe os nogle billetter.

Men jeg kan desværre ik´ i dag.

Hvorfor Stephani?

Jeg skal ud med min familie……..

Nåh okey. Men så ses vi i Clover High School.

Jaja. Vi ses.

(Et telefonopkald)


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2014 af Mobbi1999 (Slettet)

Er det en fri stil / Novelle?


Svar #2
15. april 2014 af sara764a (Slettet)

Ja, det er det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2014 af Stygotius

1. Hvem skal skrive en novelle, og hvem har skrevet en indledning, og hvem kan ikke fortsætte ????????????

2. Kjolen er måske "himmelblå"

3. Hvad ender nutid altid med på dansk ??

4. Hvad er forskellen på "hendes" og "sin" ??

5. Men hvorfor kan jeg ikke beklæde mig kjolen?  ...............................tja, -det bliver nok ret svært

6. Hvordan er man "anspændt på at blive konfirmeret" ??

7. "hvad der medførte til min død"  ???????


Svar #4
16. april 2014 af sara764a (Slettet)

1. Det skal jeg og jeg har skrevet en indledning og det er også mig der ikke kan fortsætte.

hvad mener du med nr. 2?

3. ede.........? 

4. Sin er 100% ens egen hendes kan være hvem som helst.

6. Altså man er meget spændt anspændt ligesom fx: at du var spændt første gang du måske så en fodboldkamp live.

7. øhh... hvad mener du med det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. april 2014 af Stygotius

1. Ja, men det skriver du ikke. Du skriver bare "- -skal skrive en novelle" og "- -har skrevet en indledning" og "- -kan ikke fortsætte". Der er intet grundled i nogle af de sætninger.. Det er ikke dansk.

2. "himmelblå" skrives i ét ord.

3. Nej, det er datid. Dansk nutid ender ALTID på  -r.

4. "sin/sit/sine bruges om noget der "tilhører" grundleddet.

5. Man kan "iklæde" sig en kjole, men man kan ikke "beklæde" sig en kjole.

6. Nej. Man kan være spændt på at blive konfirmeret, men kan kan ikke være "anspændt" på at blive noget.

    Det er ikke dansk.

7. Måske mener du ".....hvad der førte til min død"  eller "....hvad der medførte min død".  "Hvad der                   medførte til min død" er ikke dansk.

8. "Jeg har glædet mig så længe på at stå, foran præsten" er ikke dansk. Det hedder "Jeg har glædet mig så længe til at stå(,) foran præsten"


Svar #6
16. april 2014 af sara764a (Slettet)

Ok, tusind tak for hjælpen :)

Skriv et svar til: Skal skrive en novelle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.