Biologi

Blodtype

15. april 2014 af diine (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej sidder lige og laver biologirapport og søger noget hjælp.

Jeg sidder med et skema hvor jeg skal marker hvilken antigener og antistoffer der er til stedet i de forskllige blodtyper nogen der kan hjælpe mig med at fordele dem? TAAAAK på forhånd :D

Blodtype    :A+ A- B+ B- AB+ AB- 0+ 0-

Antigen A

Antigen B

Rhesus antigen

Antistof A

Antistof B

Rhesus antistof 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2014 af Dulugtergrimt

Du har antistoffer mod de blodtyper du ikke selv har. En person med blodtype AB har ingen antistoffer i AB0-systemet.

Du har antigener for den blodtype du selv har. En person med blodtype 0 har ingen antigener i AB0-systemet.

Det samme gør sig gældende for rhesussystemet. Prøv selv at udfylde dit skema, så ser vi på det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2014 af Perfektum12 (Slettet)

Blodetyper:

Blode type A: Har antistoffet b, hvilket bekæmper blodetype b.

Blode type B: Har antistoffet a, hvilket bekæmper blodtype b.

Blode type 0: Har antistoffet b og a, hvilket bekæmper b og a.

Blode type AB: Ingen antistoffer.

Rhesus antigen: Rhesus antigenet findes i alle postive blodtyper, og det er det man kalder for D antigenet. Dette antigen er meget immunogent, hvilket betyder at det har en enorme evne til at fremkalde en immune reaktion som vil fører til dannelsen af antistoffet D. 

Rhesus antistof: Rhesus antistoffet findes i A -, B -, AB - samt 0 -, og det bekæmper antistoffet D som findes i postive blodtyper som A +, B +, AB + samt 0 +. 


Svar #3
16. april 2014 af diine (Slettet)

Vil det så sige at blodtype A+ og A-  både har antigen og antistof ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2014 af Perfektum12 (Slettet)

Nej, blode type A + har kun et anistof som er b. Blodtype A - har både antistof som er b samt Rhesus antistof imod D antigen. Det kun negative blodtype som både har antistof samt Rhesus antistof, positive har kun antistof henholdvis a eller b, eller ingen i AB tilfældet. 


Svar #5
17. april 2014 af diine (Slettet)

Tak for hjælpen den var virklig godt så jeg har forstået det :)


Skriv et svar til: Blodtype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.