Dansk

Hjælp!!

17. april 2014 af katja130 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Her til sommer skal jeg op i mundtelig dansk, jeg skal op i modsætninger. Da jeg aldrig har prøvet at være til mundtelig eksamen før, har jeg brug for hjælp til hvad modsætninger er, og hvad man skal gøre. Jeg er ordeblind og har ADHD, så det gør at jeg har svært ved det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2014 af Mobbi1999 (Slettet)

Man finder ofte modsætninger i en teksts komposition, fx i eventyret, hvor det gode kæmper mod det onde.
I et digt kan forfatteren arbejde bevidst mellem lys og mørke, mellem dag og nat. I mange fortællinger oplever man ligeledes, at en person er splittet mellem to modsætninger – lyst og pligt.

En teksts tema kan ofte være præget af sådanne modsætninger. Når der optræder sammenstillede modsætninger, kaldes det antitese (af græsk: anti = imod + thesis = sætning).
Eksempler på antiteser:

Højt at flyve, dybt at falde.
Ordsprog

Den yndigste rose er funden,
blandt stiveste torne oprunden,
vor Jesus, den dejligste pode,
blandt syndige mennesker gro’de.
Fra Den yndigste rose er funden af H.A. Brorson, 1732

Der er også tale om modsætninger, når et ord har modsat betydning af et andet ord, fx stor – lille, rig –fattig, dreng – pige.
Denne type modsætninger kaldes antonymer (af græsk: anti = imod + onyma = navn).

Modsætninger i teksten kan sætte tingene i relief og skabe en spænding i teksten.


Skriv et svar til: Hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.