Dansk

Feedback til dansk FSA aflevering :D

18. april 2014 af kris914g (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej jeg har fået en Dansk fsa fra dec 2013 for som skal aflevers efter påskeferien. Jeg er endelig blevet færdig men, jeg vil gerne have feedback for at se om den kan blive inu bedre, så jeg vedhæfter Fsa opgave og min stil. jeg vil gerne høre dårlig og god kritik. p.s jeg har valgt opgave 2 :D

stil

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Børn sidder stille det meste af dagen

Jeg har læst artiklen ”Børn sidder stille det meste af dagen,” som er skrevet af Morten Vestergaard. Artiklen handler om hvordan de unge, bruger alt for meget tid på computeren, og samtidig er de unge ikke aktive nok i hverdagen.

Ifølge artiklen ”Børn Sidder stille det meste af dagen” sidder de unge for meget foran computer, og de laver for lidt motion. Ifølge Rockwool Fondens undersøgelser, som 1.326 børn fra alderen 7-17 har deltaget i, viser at børn i gennemsnittet bruger 4 timer foran computeren, og de kun motionere en halv time, hvor det anbefales, af sundhedsstyrelsen at man skal motionere, mindst 1 time om dagen. Efter min mening vil jeg sige at der er intet galt i at sidde foran computeren, tværtimod man kan lære af det. Nu er der ingen officielle undersøgelser, men computerspil er også med til at lære engelsk for du bruger det hele tiden. Engelsk er jo det mest udbredte sprog, som derfor er vigtigt at lære, og der er mange dansker som har svært ved engelsk. Men det er blevet bevist i en artikel som er skrevet af videnskab.dk http://videnskab.dk/kultur-samfund/computerspil-sparker-liv-i-laeringen.

Jane Greve fra Rockwool Fondens forskningsenhed, mener også, at forældrene har meget skyld i de unges computerforbrug. Fordi de unge, kikker på hvad deres forældre gør, og så tænker de, at det er okay, og det er det rigtige at gøre. Men jeg tror ikke at forældrene kan ændre vores vaner, fx mine forældre prøver også at få mig til at nedskære mit computerforbrug, men min holdning bliver ikke påvirket at deres. Personligt syntes jeg ikke, at Jane Greve har ret i sin påstand, fordi jeg kan ikke se hvordan mine forældre kan påvirke mine computer vaner.

Ifølge Rockwool fondens undersøgelser viser 16 pct. af børn på 7-11 år er alene i 3 timer, eller mere på en almindelig skoledag. Det vides ikke om børnene er alene hjemme, eller forældrene bare er i et andet rum. Men faktummet er de er alene. Og undersøgelser viser også, at børn som ikke er under opsyn af voksne, har en tendens til at lave flere passive aktiviteter, som fx sidde på computer eller se tv. og jeg må sige efter egne erfaringer kan jeg også, genkende den passiv aktivitet derhjemme når mine forældre ikke er hjemme, fx min lillebror laver ikke andet en, at spille computer and kan sidde hele dagen og spille computer hvis mine forældre ikke var der til at stoppe ham. Og det kan godt være et problem. Jeg er ikke imod folk sidder meget ved computeren, men jeg syntes heller ikke man skal sidder der hele dagen. Det er også vigtigt at motionere. Og komme udenfor og møde mennesker og se verden så man ikke ender, som en zombie som bare sidder på værelset 24/7 og som intet liv har.

Mette With Hagensen, som er formand for forældreforeningen, har samme holdning som Jane Greve. Hun mener også at børn har de samme vaner som de voksne, og hun mener de voksne skal kikke på sig selv, for de bruger også meget tid foran computeren, og det smitter af på børnene. Personligt tror jeg også det var sådan, dengang jeg var 7 år, der sad mine forældre sikkert også meget på computeren, og det smitter også af på de mindre årlige børn. Men i en alder af 16 vil jeg ikke gå ud og løbe bare fordi min far gør. Så jeg tror på, hvis man skal ændre børns vaner skal man gør det når de er meget små, når forældrenes vaner stadig smitter af på børnenes vaner. Så de får dannet en masse såkaldte ”grundvaner” som der er stor chance for, at de vil følge når de bliver ældre.

Mette With Hagensen mener ikke at det er dårligt, at børn bruger tid på computeren, fordi det kan sagtens være de laver lektier, eller læser virtuelle bøger eller artikler. Men der er større chance for de sidder på de sociale medier som facebook, Instagram, formspring eller snapchat. Men det er heller ikke dårligt, fordi engelsk bliver meget anvendt på de sociale medier, og det rutinere os, og gør engelsk til en del af vores hverdag, som er med til at forbedre vores engelsk færdigheder og udvide vores ordforråd.

Børnene er sandsynligvis heller ikke alene når de sidder på deres computer de sidder sandsynligvis og Skyper eller chatter med deres kammerater, som heller ikke er taget i betragtning for i Rockwool fondens undersøgelse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2014 af policemanmem

Jeg har nogle kommentarer til det rent sproglige:

1) Du skal være mere obs på at sætte kommaer. Uanset om du bruger det gamle eller nye komma, har du nogle stykker, der ikke giver mening. Eks: "Fordi de unge, kikker på hvad deres forældre gør....."

2) Af og til har du en tendens til at fortsætte en sætning med komma, hvor jeg i hvert fald ville dele sætningen op med punktum, da det skaber en bedre rytme. Eks. . "Personligt tror jeg også det var sådan, dengang jeg var 7 år, der sad mine forældre sikkert også meget på computeren, og det smitter også af på de mindre årlige børn." -> Her ville jeg dele den op: "Personligt tror jeg også det var sådan, dengang jeg var 7 år. Der sad mine forældre sikkert også meget på computeren, og det smitter også af på de mindre årlige børn."
Det samme er tilfældet nogle gange, hvor du starter efter et komma med "fx....". Her ville jeg også dele det op og starte den nye sætningen med "For eksempel......"

3) Et par småting: Man 'dyrker' vel nærmere motion? Og så skriver du flere gange: "Ifølge Rockwool fondens undersøgelser viser....." -> Enten 1) "Ifølge Rockwool fondens undersøgelser (dyrker børn for lidt motion)" eller 2) "Rockwool Fondens undersøgelser viser at......"

Generelt synes jeg, at sproget er ret talesprogs-/hverdagssprogsagtigt. Så hvis ikke det er bevidst pga. genren, bør du omformulere nogle af sætningerne.


Skriv et svar til: Feedback til dansk FSA aflevering :D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.