Matematik

Tegn en graf for en funktion?

18. april 2014 af Antinno - Niveau: 8. klasse

Hej alle.

Jeg sidder her med en matematik indskrivning og mangler kun 1 side. Men den side kan jeg til gengæld ikke finde ud af. 

En af opgaverne, er hvor jeg skal tegne en graf i et koordinatsystem for funktionen y = 12,5 x
Kan ikke forstå funktionen, selvom det garenteret er meget simpelt. 

I den anden jeg ikke kan finde ud af, skal jeg gøre præcis det samme, bare med funktionen y = - 16 x + 350
Kan heller ikke forstå denne funktion, ligesom jeg heller ikke kunne med den anden.

Mit spørgsmål lyder, hvordan jeg skal tegne en grafer for disse 2 funktioner?

I må meget gerne prøve at skære det ud i pap for mig, da matematik ikke er min stærke side.
Her er der et billede af bla. de 2 opgaver jeg har svært ved:
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. april 2014 af peter lind

Graferne for disse lineære funktioner er rette linjer. Vælg en eller anden x værdi nemmest x= 0, Beregn den tilsvarende y værdi og afsæt det fremkomne punkt i koordinatsystemet. Vælg en anden x værdi og find den tilsvarende y værdi. plot også dette punkt på grafen. Tegn en ret linje, der går gennem de 2 punkter


Svar #2
18. april 2014 af Antinno

Forstår ikke - hvordan skal jeg beregne y værdien?


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. april 2014 af peter lind

Ved at indsætte den valgte x værdi i funktionsudtrykket.


Svar #4
18. april 2014 af Antinno

Så kommer funktionsudtrykket til at lyde y = 12,5 0

Hvad kan jeg buge det til?


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. april 2014 af peter lind

Hvis det er den første funktion du taler om er funktionsudtrykket y = 12,5*x. Hvis du vælger at finde punktet for x = 0. indsætter du dette i funktionsudtrykket. Det giver y = 12,5*0 = 0 så punktet er (0, 0)


Svar #6
18. april 2014 af Antinno

Og skal jeg så bare sætte en prik på koordinatsystemet og så give x en ny værdi f.eks. 1?

y=12,5*1


Svar #7
18. april 2014 af Antinno

Eller - nyt spg.

Hvad bliver punktet så, når jeg skriver 12,5*1?
Kan ikke rigtig se hvordan jeg læser det..


Brugbart svar (1)

Svar #8
18. april 2014 af peter lind

Det bliver (1, 12,5)  Nu har jeg ikke set grafen; men jeg gætter på at valget af x=1 ikke er hensigtsmæssig. Du skal vælge x så der er rimelig stor afstand mellem punkterne. Så kan du nemlig  lave grafen mere præcist


Svar #9
18. april 2014 af Antinno

Okay, hvad vil så være en passende x værdi? (evt. se billede). 


Brugbart svar (1)

Svar #10
18. april 2014 af peter lind

omkring 20-25


Svar #11
18. april 2014 af Antinno

Okay, og så vil punktet blive (25,12,5), og så laver jeg en linje der forbinder de 2 punkter, ikke?

(bare lige så jeg er helt sikker)


Brugbart svar (1)

Svar #12
18. april 2014 af peter lind

Hvis du har en anden x værdi får du også en anden y værdi. Hvis du vælger x=25 skal du sætte x ind i funktionsudtrykket for at finde y værdien


Svar #13
18. april 2014 af Antinno

Tror ikke helt jeg forstår, men skal jeg så sige 12,5 * 25 = 312,5 og så er punktet (312.5 , 25) ??


Brugbart svar (1)

Svar #14
18. april 2014 af peter lind

Nej det er (25, 312,5)


Svar #15
18. april 2014 af Antinno

Nå ja, det var også det jeg mente - mange tak, du har været til stor hjælp :)

Skal jeg så bare gøre det samme med den næste? Kan nemlig ikke se hvordan lige skal komme igang med den næste? Ved godt jeg virker hjælpeløs, men plz hjælp mig - jeg har brugt hele dagen på det her.

Altså det kommer vel til at hedde y=-16*0+350
Men hvordan ser jeg så hvor punktet er?


Skriv et svar til: Tegn en graf for en funktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.