Dansk

Den litterære tidsperiode

18. april 2014 af Malene121 - Niveau: A-niveau

Jeg er ved at læse om litteraturen - altså den litterære  tid; Så jeg tænker lidt over ''hvordan brug vi litteraturen i dag ? Hvordan påvirker den litterære  tidsperiode os i dag? Er perioderne skyld i vores samfund i dag? Har det hjælpet os frem?''


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2014 af policemanmem

Litteratur læses (blandt andet) for at blive klogere på forfatterne og det samfund, de levede/lever i - hvorfor skriver han/hun sådan? Igennem en tekst bliver det ofte klart, at en forfatter enten har klare holdninger til et emne eller ønsker at opnå noget - teksten 'vil' med andre ord italesætte noget eller forklare os læsere et eller andet.

At litteraturen ligefrem skulle være skyld i vores samfund i dag er nok en overdrivelse. Men det er da ganske sikkert, at vi igennem litteraturen får vendt spørgsmål på en anden måde end i (nyheds-)medierne. Et eksempel kunne være den nylige Yahia Hassan, som med sin digtsamling har været med til at starte en debat om integration - denne gang fra et nyt perspektiv.

I den forstand er litteraturen med til at forme vores samfund, idet meget litteratur på en eller anden måde reflekterer over ting, der er oppe i tiden. Med andre ord italesætter litteraturen often noget, som kan skabe debat og dermed udvikling i samfundet. (Dette er specielt tydeligt ved politiske eller satiriske tekster, tænker jeg)
Generelt set er de litterære perioder (som netop i sig selv ofte er umulige at markere præcist mht. begyndelses- og sluttidspunkt) vel en form for (åndelig(t)) reaktion / billede af det samfund, vi lever i. 


Skriv et svar til: Den litterære tidsperiode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.